
  

UNITED STATES DISTRICT COURT 
SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK 
-------------------------------------------------------------- 
 
PETER PAUL BIRO, 

Plaintiff,  
 

-v-  
 
CONDÉ NAST, a division of ADVANCE 
MAGAZINE PUBLISHERS INC., DAVID 
GRANN, LOUISE BLOUIN MEDIA INC.,  
GLOBAL FINE ART REGISTRY LLC,  
THERESA FRANKS, BUSINESS INSIDER, 
INC., GAWKER MEDIA LLC, 
INTERNATIONAL COUNCIL OF MUSEUMS, 
GEORGIA MUSEUM OF ART and PADDY 
JOHNSON, 
 

Defendants. 
 
------------------------------------------------------------- 

X 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
: 
X 

  
 
 
 

 
 
 
 

11 Civ. 4442 (JPO) 
 

 
OPINION AND ORDER 

 

 
J. PAUL OETKEN, District Judge:  

 This is a defamation action stemming from a profile of Plaintiff Peter Paul Biro, written 

by Defendant David Grann (“the Grann Article”), which appeared in the July 12-19, 2010 issue 

of the New Yorker magazine, published by Defendant Condé Nast, a division of Advance 

Magazine Publishers Inc. (“Advance”).  In an opinion and order dated August 9, 2012, this Court 

examined each allegedly defamatory passage in the Grann Article and determined that four of 

roughly two dozen passages stated a claim for defamation under New York law.  The remaining 

passages were determined to be either not susceptible of a defamatory implication, non-

actionable expressions of opinion, or privileged as fair and true reports of a judicial proceeding. 

 Before this Court at present are the following motions: (1) a motion filed by Grann and 

Advance (collectively, “the New Yorker Defendants”) for an order finding Biro to be a public 

figure; (2) the New Yorker Defendants’ motion for judgment on the pleadings; and motions to 



  2 

dismiss by (3) Yale University Press (“YUP”); (4) Paddy Johnson; (5) Gawker Media LLC 

(“Gawker Media”); and (6) Business Insider (collectively, “the Republisher Defendants”).  For 

the reasons that follow, Defendants’ motions are all granted. 

I. Background 

 A. Factual Background1

 1. The Parties 

 

Biro is a Canadian citizen in the business of art restoration and authentication.  He is 

known for having developed scientific approaches to art authentication through fingerprint 

analysis.  Biro is featured in the documentary Who the #$&% is Jackson Pollock?, which 

concerns a painting purchased for five dollars by truck driver Teri Horton, which may or may not 

be an authentic Jackson Pollock. 

Defendant David Grann is a citizen of New York and a journalist who has written 

numerous books and feature stories for publications including the New Yorker, where the Grann 

Article appeared on July 12, 2010. 

Defendant Advance is a corporation with its principal place of business in New York and 

is the publisher of the New Yorker. 

 Defendant Business Insider is a corporation with its principal place of business in New 

York and is the publisher of a business and technology news website, available at 

http://www.businessinsider.com. 

                                                 
1 The Court’s opinion on the New Yorker Defendants’ motion to dismiss, Biro v. Conde Nast, 
883 F. Supp. 2d 441 (S.D.N.Y. 2012), provides additional factual background on this case, 
including a lengthy description of the Grann Article.  Appended to that opinion is a copy of the 
Grann Article in full.  Familiarity with that opinion, as well as the Grann Article, is assumed.  



  3 

 Defendant Gawker Media is a corporation with its principal place of business in New 

York and is the publisher of numerous blogs, including the technology blog Gizmodo, available 

at http://www.gizmodo.com.   

Defendant YUP is a department of Yale University, in New Haven, Connecticut.  YUP is 

a book publisher, which has published, inter alia, a biography of the artist Jackson Pollock, 

entitled Jackson Pollock, by the author Evelyn Toynton (“the Toynton Biography”). 

Defendant Paddy Johnson is a resident of New York, and is the founding editor of the 

blog artfagcity.com.    

  2. The Johnson Article 

 On May 18, 2011, Paddy Johnson wrote and published an article entitled “Making the 

Mark of a Masterpiece” on artfagcity.com (“the Johnson Article”).  Johnson’s article, which 

concerns Grann’s profile of Biro, states in its entirety: 

The New Yorker’s Mark of a Masterpiece tells me its [sic] time to 
re-evaluate a couple opinions I expressed about that so-called 
Jackson Pollock I wrote about back in 2006. Thanks to a 
documentary called Who the #$&% is Jackson Pollock?, I wasted 
a fair bit of ink on why I thought the International Foundation for 
Art Research should take another look at a garish painting that 
didn’t look much like a Pollock.  Forensic scientist Peter Paul Biro 
had produced fingerprinting identification and matched paint 
samples though, and that evidence seemed rather compelling.  So I 
pushed aside a few pesky details, namely that it followed the basic 
rule of forgery: The less plausible the fake, the more involved the 
narrative and documentation becomes.  This one reached absurd 
levels, with truck driver Teri Horton’s big thrift store find and 
Peter Paul Biro’s research even spinning its own documentary. 
 
Now however, David Grann sheds considerable light on some 
of the forensic scientist’s more questionable authentication 
techniques.  From the article: 
 

[Theresa] Franks [of Global Fine Art Registry, a company 
crusading against fraud] became particularly interested in 
Biro's methods after Frankie Brown, an artist in California, 



  4 

told her that he had seen a photograph of the Teri Horton 
painting, in People, and wondered if it might be his own 
work. Franks hired as an expert Tom Hanley, the chief of 
police in Middlebury, Vermont, who had more than two 
decades of experience as a fingerprint examiner.  Hanley told 
me that he approached Biro, who had previously stated about 
Horton’s painting, “My work is (and has been) available for 
evaluation to qualified experts.”  Yet Biro declined to share 
his evidence, saying that Horton had objected to the idea. 
Hanley was thus forced to rely on bits of information that 
Biro had posted on his Web site, several years earlier.  The 
online report contains a photograph of the partial fingerprint 
that Biro said he had found on the back of Horton's painting. 
In Hanley’s judgment, the impression lacked the kind of 
detail – the clear ridges and furrows – that is necessary to 
make a proper comparison. 
 
After Hanley revealed his findings to Franks, she raised 
questions on her Web site about the reliability of Biro's 
fingerprint methodology. Biro then inserted a clarification to 
his online report. It said: 
 
For security reasons, several images in this report are 
watermarked in a way that is not apparent to the observer. 
The fingerprint images have also been reduced in resolution 
so as to render them unusable except for illustration. 
 
I advise against evaluating the fingerprint images illustrated 
in this report as if they were the actual source material. Any 
attempt to do so is pointless. 
 
Biro told me that such secrecy protected the privacy of his 
clients and prevented anyone from misusing the fingerprint. 
To Hanley, this was baffling: what forensic scientist avoids 
peer review and even admits to doctoring evidence in order 
to prevent others from evaluating it? “If what he found are 
truly fingerprints, why isn't he sharing?” Franks asked me. In 
any case, Hanley, unable to examine Biro's evidence 
firsthand, had reached a dead end. 
 
Then Ken Parker [a man Biro also produced a controversial 
Pollock authentication for] told Hanley and Franks about his 
drama with Biro. Parker said that Hanley was welcome to 
examine his painting. For the first time, Hanley was able 
directly to observe Biro’s fingerprint evidence. He noted 
several fingerprints on the back of the picture, including two 



  5 

on the wooden stretcher frame, which were black, as if they 
had been made with ink. Looking through a magnifying 
glass, Hanley focussed [sic] on the most legible fingerprint, 
which appeared to be covered with a clear finishing coat, like 
a varnish. Parker said that before giving the painting to Biro 
he hadn't noticed a fingerprint on it. “I don’t know where it 
came from,” he said. He said that Biro had told him he had 
used some sort of “resin process” to make it more visible. 
Hanley had never seen a print developed in this fashion. 
Based on the clarity of the impression, Hanley thought that 
the fingerprint had to be relatively new – certainly not from 
half a century ago, when Pollock was alive. 
 

Those are pretty damning words. I spoke with Peter Paul Biro on 
more than one occasion during the promotion of the movie, and 
while he didn’t offer a lot of insight on the movie itself he did go 
to great lengths to explain that his reputation was his livelihood. 
“This is not a risk I would take if I were not certain,” he told me. 
Foolishly, I believed him. 
 

 Biro requested that Johnson remove this article from her website; that request was denied. 

3. The Gawker Article 

 On July 7, 2010, an article entitled “Is This Man the Art World’s High-Tech Hero or 

Villain?” was published on Gawker Media’s website Gizmodo (“the Gawker Article”).  The 

article begins, “This is Peter Paul Biro. Depending on who you ask, he’s either using 

fingerprinting, forensic science, and state of the art spectral cameras to uncover lost art 

masterpieces, or using that same technology to manufacture them.”  After quoting a paragraph 

from the Grann Article, the Gawker Article states: 

But Grann quickly began to find cracks in Biro’s story, tracing a 
long history of purported fraud and manipulation of artworks he 
was employed to restore (his family worked in restoring art before 
Peter Paul eventually moved into the field of authenticating it). At 
the end of this tangled yarn comes a striking accusation: Biro had 
actually planted many of the fingerprints that supposedly verified 
the authenticity of the paintings he was charged with evaluating. 
Just like the art he works with, it’s hard to pin down the true story 
behind Peter Paul Biro. But as shown in the New Yorker piece 
(which you should really read in full), Biro’s complicated cameras 



  6 

and forensic techniques have only introduced a new layer of 
uncertainty to the hazier corners of art history.  

 4. The Business Insider Article 

On July 5, 2011, Business Insider published an article entitled “Nine of the Biggest Art 

Forgeries of All Time” on its website (“the Business Insider Article”).  One of nine biggest art 

forgeries of all time, according to the Business Insider Article, was perpetrated by Biro.  The 

article contained the following language:  “But soon after, New Yorker reporter David Grann 

wrote a profile of Biro revealing him as a forger and long-term fraud who created phony 

fingerprints on paintings to market them as genuine.” 

 After Biro demanded a retraction of the Business Insider Article, Business Insider 

removed the posting.  The remainder of the Article, sans reference to Biro, continues to exist on 

Business Insider’s website.  It is now entitled “Eight of the Biggest Art Forgeries of All Time.” 

 5. The Toynton Biography 

On or about December 19, 2011, after this lawsuit had commenced, YUP published the 

Toynton Biography.  Chapter ten of the Toynton Biography contains a section of several pages in 

length about two discoveries of supposed Jackson Pollock paintings, including the painting 

discovered by Teri Horton.  The section also discusses Alex Matter, a filmmaker who found a 

cache of paintings that his late father had designated as Pollocks.  The section on the Horton and 

Matter paintings begins, “Just as the prices of Pollocks make headlines in the mainstream media, 

there has also been extensive coverage of the controversies surrounding the discovery, in 

unlikely places, of what were claimed to be previously unknown Pollocks.”  (Toyton at 109.)  On 

page 110, Toynton writes: 

A purported forensics expert with a specialty in art claimed to have 
found a Pollock fingerprint on Horton’s painting, though his 
integrity was later called into doubt, and the validity of his 
methods questioned by a fingerprint expert of long standing.  



  7 

There were even allegations that the fingerprint had been forged –
transferred onto the painting via an inked rubber stamp made from 
a cast of a Pollock print on a paint can.  And when the same 
forensic expert announced he’d also found a Pollock fingerprint on 
another disputed Pollock, it was hard to take him seriously. 
 

Although he is not named, the “purported forensics expert” mentioned in the Toynton Biography 

is allegedly Biro. 

The Toynton Biography goes on to note: “In fact, even before the fingerprint controversy, 

experts like the late Thomas Hoving, a former director of the Metropolitan Museum, had scoffed 

at Horton’s claims for her painting . . . .”  Toward the conclusion of her section on these 

controversies, Toynton writes: 

Neither dispute has yet been conclusively laid to rest, and it is 
certain that there will be other controversial Pollock discoveries in 
the future.  Whether they will be resolved by scientific analysis or 
by the aesthetic judgment of those whose long-standing 
involvement with Pollock’s work make their instinctive responses 
particularly trustworthy is not yet clear.  
 
In both cases, the problem of establishing authenticity and thus 
differing conclusions arrived at by respected scholars and 
connoisseurs, not to mention the scientists involved, highlighted 
the particular difficulty of authenticating the kind of work Pollock 
produced.  And the controversies inevitably reopened the 
uncomfortable question, in the public mind at least, of how 
authentic Pollock’s work was in and of itself . . . . 

 
(Id. at 111.) 
 
 B. Procedural Background 

 Biro initiated this action on June 29, 2011.  (Dkt. No. 11.)  Biro has since amended his 

complaint three times, on September 27, 2011, December 5, 2011, and October 12, 2012.  (See 

Dkt. Nos. 17, 27, & 92.)  Claims against all of the Republisher Defendants relevant to this 

opinion, except YUP, were first added in the Second Amended Complaint.  The claim against 

YUP was added in the Third Amended Complaint.  On August 9, 2012, the Court granted in part 



  8 

and denied in part the New Yorker Defendants’ motion to dismiss.  (Dkt. No. 70.)  Most of the 

roughly two dozen allegedly defamatory statements in the Grann Article were dismissed.  The 

Court held that Biro had stated a claim, however, as to the following four sections of the Grann 

Article:  

(1) the recitation of Elisabeth Lipsz’s comment that Biro is a 
“classic con man” as well as her attorney’s comment that Biro 
“was so convincing.  He was very suave, soft-spoken, but after a 
while you catch him in different lies and you realize that the guy is 
a phony,” Biro, 883 F. Supp. 2d at 461-62 (“the Lipsz passage”); 
 
(2) the section on Biro’s analysis of the purported Pollocks owned 
by Teri Horton and Alex Matter as well as Biro’s examination of 
Pollock’s studio, which implies “that Biro’s findings are not 
trustworthy, and are highly suspect,” id. at 476 (“the Horton and 
Matter passage”); 
 
(3) the section on the Provenance venture, which suggests that Biro 
would profit from the sale of the Horton painting and other 
paintings that he was to authenticate, id. at 476-77 (“the 
Provenance Venture passage”); and 
 
(4) the description of the lawsuit brought by Saul Hendler over the 
“Renoir” painting that may or may not have been switched with a 
copy, which Biro claims contains several inaccuracies, id. at 481-
82 (“the Hendler passage”). 
 

The Court’s previous opinion concluded as follows: 

There is little question that a reader may walk away from the 
Article with a negative impression of Biro, but that impression 
would be largely the result of statements of fact that Biro does not 
allege to be false.  There can be no claim for an overall defamatory 
impact from the reporting of true statements beyond the specific 
defamatory implications that may arise from those specific 
statements. 
 
More fundamentally, the Article as a whole does not make express 
accusations against Biro, or suggest concrete conclusions about 
whether or not he is a fraud.  Rather, it lays out evidence that may 
raise questions, and allows the reader to make up his or her own 
mind.  In that regard it is similar to the article at issue in the 
Chapin case in the Fourth Circuit.  There, the article raised 

http://web2.westlaw.com/find/default.wl?rs=WLW13.04&pbc=BB015992&vr=2.0&findtype=Y&rp=%2ffind%2fdefault.wl&sv=Split&fn=_top&tf=-1&ordoc=2028392767&mt=208&serialnum=1993107918&tc=-1�


  9 

questions about the legitimacy of a charitable organization that 
sent gift packages to U.S. soldiers stationed abroad.  The court 
concluded that the article “is a story constructed around questions, 
not conclusions.” Chapin, 993 F.2d at 1098.  The court continued: 
 

But the mere raising of questions is, without more, 
insufficient to sustain a defamation suit in these 
circumstances.  Questions are not necessarily accusations or 
affronts.  Nor do they necessarily insinuate derogatory 
answers.  They may simply be, as they are here, expressions 
of uncertainty.  The . . . article advances alternative answers 
to the questions it raises, presenting both favorable and 
unfavorable views, but does not ultimately adopt any 
particular answer as correct.  From this, a reasonable reader 
would not be likely to conclude that one answer is true and 
the other false.  Language of ambiguity and imprecision 
permeates the article, significantly coloring its tone. 

 
Id. 
 
This analysis applies to the Article in this case as well.  At the end 
of the Article, the reader is left genuinely uncertain what to 
believe.  Although the Article reports many facts tending to 
suggest that Biro may not be exactly who he says he is, it also 
contains extensive interviews with Biro himself, includes Biro’s 
responses to many of the accusations reported in the Article, and 
quotes many third party sources with complimentary things to say 
about Biro.  If anything, the Article seeks to draw a parallel 
between the idea that one can never be wholly certain whether a 
piece of art is truly “authentic” (whether through connoisseurship 
or science) with the idea that it is difficult to fully know the truth 
about who a person is.  This type of inquisitive approach falls short 
of the “hatchet job” that Biro’s counsel described at oral argument. 
(See Transcript, Dkt. No. 68, at 27.) 

 
At the same time, there can be little doubt that even a publication 
that, on the whole, merely raises questions has the potential to have 
serious consequences on a plaintiff’s reputation.  Thus, where Biro 
has alleged an actionable defamatory false statement of fact, or 
false implication, the Court allows the claim to proceed. 

 
Biro, 883 F. Supp. 2d at 482-483.  On November 27, 2012, the Court denied both Plaintiff’s and 

the New Yorker Defendants’ motions for reconsideration.  (Dkt. No. 120.)   

http://web2.westlaw.com/find/default.wl?rs=WLW13.04&pbc=BB015992&vr=2.0&findtype=Y&rp=%2ffind%2fdefault.wl&sv=Split&fn=_top&tf=-1&ordoc=2028392767&mt=208&serialnum=1993107918&tc=-1�


  10 

 On November 5, 2012, Business Insider moved to dismiss Count Six of the Third 

Amended Complaint.  (Dkt. No. 101 (“BI Mem.”).  In its brief in support of dismissal, Business 

Insider argued that Biro is a limited purpose public figure.  Following that motion, the New 

Yorker Defendants also moved for an order determining that Biro is a limited purpose public 

figure.  (Dkt. No. 106.)  Thereafter, Gawker Media, Paddy Johnson, and YUP moved to dismiss 

Counts Seven, Eight, and Nine of the Third Amended Complaint, respectively.  (Dkt Nos, 133 

(“GM Mem.”), 117 (“PJ Mem.”) and 144 (“YUP Mem.”).) 

 At a status conference on February 13, 2013, the New Yorker Defendants sought leave to 

file a motion for judgment on the pleadings pursuant to Federal Rule of Civil Procedure 12(c).  

The Court granted leave and set a briefing schedule.  On March 1, 2013, the New Yorker 

Defendants moved for judgment on the pleadings.  (Dkt. No.156 (“NY Def. Mem.”).)  Oral 

argument on the pending motions was held on May 17, 2013. 

II. Applicable Legal Standards 

 As this Court explained in a prior opinion, there is, according to the New York Court of 

Appeals, “‘particular value’ in resolving defamation claims at the pleading stage, ‘so as not to 

protract litigation through discovery and trial and thereby chill the exercise of constitutionally 

protected freedoms.’”  Biro, 883 F. Supp. 2d at 457 (quoting Armstrong v. Simon & Schuster, 

Inc., 649 N.E.2d 825, 828 (N.Y. 1995)).  With that principle in mind, the Court reviews the 

federal pleading standards that govern this case.  

A. Motion to Dismiss  

On a motion to dismiss a complaint pursuant to Federal Rule of Civil Procedure 12(b)(6), 

the Court accepts the complaint’s factual allegations as true and draws inferences only in the 

plaintiff’s favor.  On such a motion, the Court is limited to reviewing the complaint, any 



  11 

documents attached to the complaint or incorporated into it by reference, any documents that are 

“integral” to the plaintiff’s allegations, even if not explicitly incorporated by reference, and facts 

of which the Court may take judicial notice.  See ATSI Commc’ns, Inc. v. Shaar Fund, Ltd., 493 

F.3d 87, 98 (2d Cir. 2007); Thomas v. Goord, 215 Fed. Appx. 51, 52 (2d Cir. 2007); accord Biro, 

883 F. Supp. at 478 (taking judicial notice of court records submitted by the New Yorker 

Defendants in adjudicating their motion to dismiss).  The doctrine of judicial notice is governed 

by Federal Rule of Evidence 201, which provides that a “court may judicially notice a fact that is 

not subject to reasonable dispute because it (1) is generally known within the trial court’s 

territorial jurisdiction; or (2) can be accurately and readily determined from sources whose 

accuracy cannot reasonably be questioned.”  In the motion to dismiss context, “a court should 

generally take judicial notice ‘to determine what statements [the documents] contain [ ] . . . not 

for the truth of the matters asserted.’”  Schubert v. City of Rye, 775 F. Supp. 2d 689, 698 

(S.D.N.Y. 2011) (quoting Kramer v. Time Warner Inc., 937 F.2d 767, 774 (2d Cir. 1991)) 

(alterations in Schubert). 

Federal Rule of Civil Procedure 8(a) requires only a “short and plain statement of the 

claim showing that the pleader is entitled to relief.”  In order to avoid dismissal under Rule 

12(b)(6), however, a plaintiff must state “the grounds upon which his claim rests through factual 

allegations sufficient ‘to raise a right to relief above the speculative level.’” ATSI Comm., Inc., 

493 F.3d at 98 (quoting Bell Atl. Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544, 546 (2007)); see also Ashcroft 

v. Iqbal, 556 U.S. 662, 678-79 (2009) (“Rule 8 marks a notable and generous departure from the 

hyper-technical, code-pleading regime of a prior era, but it does not unlock the doors of 

discovery for a plaintiff armed with nothing more than conclusions.”).  In other words, where a 

plaintiff has not “nudged [his or her] claims across the line from conceivable to plausible, [the] 



  12 

complaint must be dismissed.”  Twombly, 550 U.S. at 570; see also Leak v. Schriro, No. 11 Civ. 

8023 (PAE) (JCF), 2013 WL 1234945, at *1 (S.D.N.Y. Feb. 20, 2013) (“Where the complaint’s 

factual allegations permit the court to infer only that it is possible, but not plausible, that 

misconduct occurred, the complaint fails to meet the requirements of Rule 8 of the Federal Rules 

of Civil Procedure.”  (citing Iqbal, 556 U.S. at 679)). 

B. Judgment on the Pleadings 

Federal Rule of Civil Procedure 12(c) provides that “[a]fter the pleadings are closed – but 

early enough not to delay trial – a party may move for judgment on the pleadings.”  Under Rule 

12(c), “a party is entitled to judgment on the pleadings only if it has established that no material 

issue of fact remains to be resolved and that [it] is entitled to judgment as a matter of law.” 

Bailey v. Pataki, No. 08 Civ. 8563 (JSR), 2010 WL 234995, at * 1 (S.D.N.Y. Jan. 19, 2010) 

(quotation marks and citations omitted) (alteration in original).  “The standard for granting a 

Rule 12(c) motion for judgment on the pleadings is identical to that of a Rule 12(b)(6) motion for 

failure to state a claim.”  Patel v. Contemporary Classics of Beverly Hills, 259 F.3d 123, 126 (2d 

Cir. 2001) (citations omitted).  Thus, while the Court “accept[s] all factual allegations in the 

complaint as true and draw[s] all reasonable inferences” in favor of the non-movant, Bank of NY 

v. First Millennium, Inc., 607 F.3d 905, 922 (2d Cir. 2010) (internal quotation marks and 

citations omitted), “[t]o survive a Rule 12(c) motion, the complaint must contain sufficient 

factual matter to ‘state a claim to relief that is plausible on its face.’”  Graziano v. Pataki, 689 

F.3d 110, 114 (2d Cir. 2012) (quoting Twombly, 550 U.S. at 570). 

Because “hasty or imprudent use of this summary procedure by the courts violates the 

policy in favor of ensuring to each litigant a full and fair hearing on the merits of his or her claim 

or defense,” federal courts are “unwilling to grant a motion under Rule 12(c) unless the movant 



  13 

clearly establishes that no material issue of fact remains to be resolved and that he is entitled to 

judgment as a matter of law.”  5C Charles Alan Wright & Arthur R. Miller, Fed. Prac. & Proc. 

Civ. § 1368 (3d ed.).  In considering a Rule 12(c) motion, “a district court may consider the facts 

alleged in the complaint, documents attached to the complaint as exhibits, and documents 

incorporated by reference in the complaint.”  DiFolco v. MSNBC Cable L.L.C., 622 F.3d 104, 

111 (2d Cir. 2010).2

III. The Timeliness of the Claim against Gawker Media 

 

 Because failure to abide by the statute of limitations is an affirmative defense, dismissing 

claims on statute of limitations grounds at the motion to dismiss stage is appropriate only if the 

“complaint clearly shows the claim is out of time.”  Harris v. City of New York, 186 F. 3d 243, 

250 (2d Cir. 1999); see also Intuition Consol. Grp., Inc. v. Dick Davis Publ’g Co., No. 03 Civ. 

5063 (PKC), 2004 WL 594651, at *1 n.2 (S.D.N.Y. Mar. 25, 2004) (explaining that “the Second 

                                                 
2 In his opposition to the New Yorker Defendants’ motion for judgment on the pleadings, Biro 
argues that the “motion is procedurally improper,” as “[i]t is the second motion directed against 
essentially the same complaint, seeking dismissal for failure to state a claim upon which relief 
can be granted.”  (Dkt. No. 160 (“Opp’n to NY Defs.”) at 6.)  While the New Yorker Defendants 
could have raised their current arguments in their Rule 12(b)(6) motion, it is generally permitted 
by Rule 12(h)(2) to bring successive motions challenging the sufficiency of a claim, the first 
under 12(b)(6) and the second, after the Answer has been filed, under Rule 12(c).  See Fed. Prac. 
& Proc. Civ. § 1385 (“However, even though a Rule 12(b) motion has been made and a second 
Rule 12(b) motion is not permitted, the three defenses listed in Rule 12(h)(2)  may be raised on a 
motion under Rule 12(c) for judgment on the pleadings, on a summary judgment motion, or at 
trial.”); see also Santos v. District Council of New York City and Vicinity of United Brotherhood 
of Carpenters and Joiners of America, AFL–CIO, 619 F.2d 963, 967 n. 4 (2d Cir. 1980) (“By the 
express terms of Rule 12(h)(2), a 12(b)(6) defense ‘may be made in any pleading permitted or 
ordered under Rule 7(a), or by motion for judgment on the pleadings, or at the trial on the 
merits,’ and, by the express terms of Rule 12(g), is not waived by failure to include it in a Rule 
12 motion raising other defenses.”); Derisme v. Hunt Leibert Jacobson, PC, No. 10 Civ. 244, 
2010 WL 3417857, at *4-5  (D. Conn. Aug. 26, 2010) (declining to entertain the defendant’s 
second motion to dismiss, but noting that while “arguments that the FDCPA claim fails as a 
matter of law for the time being, the Court by no means suggests that Hunt Leibert has waived 
that argument for all time.  Hunt Leibert remains free to raise the same argument in a Rule 12(c) 
motion for judgment on the pleadings after it has filed an Answer” (citing Rule 12(h)(2)(B)). 



  14 

Circuit has approved the consideration of an affirmative defense on a motion to dismiss pursuant 

to Rule 12(b)(6) if the defense appears on the face of the complaint”). 

Defamation claims brought under New York law are subject to a one-year statute of 

limitations.  See CPLR 215(3).  Under New York law, “[a] cause of action for defamation 

accrues when the material is published.”  Shamley v. ITT Corp., 869 F.2d 167, 172 (2d Cir. 1989) 

(citations omitted).  Biro’s claim against Gawker Media is based on an article published on 

Gawker Media’s Gizmodo site on July 7, 2010, at 12:40 a.m., two days after the Grann Article 

appeared in the New Yorker.  Gawker Media was not named as a Defendant, however, until the 

filing of the Second Amended Complaint on December 5, 2011, well over a year after the 

limitations period began to accrue.  Thus, the Third Amended Complaint does indeed suggest on 

its face that the claim against Gawker Media “is out of time.” 

 In support of its argument that its claim against Gawker Media is not time barred, Biro 

makes two related attempts to demonstrate that the Gawker Article has been republished within 

the statutory period.  First, Biro argues that Gawker Media republished the article in 2011, 

because the article reappeared “accompanied by different and related material, consisting of new 

comments added by readers of the first posting.”  (Dkt. No. 127 (“Opp’n. to GM”) at 2.)  Second, 

Biro argues that the article was republished on other, Gawker Media-owned websites. 

Under New York’s single publication rule, it is irrelevant, for statute of limitation 

purposes, that a story remains online after its publication.  Young v. Suffolk Cnty., 705 F. Supp. 

2d 183, 212 (E.D.N.Y. 2010).  In other words, the fact that an article can still be accessed online 

does not mean that it has been republished.3

                                                 
3 As the D.C. Circuit has explained, “[t]he single publication rule was designed as an 
accommodation to new forms of communication,” and thus “in applying the rule to the Internet, 
the court must be mindful of the rule’s purpose, which according to the Restatement consists of 

  It is well established that a new edition of a book or 



  15 

newspaper begins again the statute of limitations for a defamation claim.  Davis v. Costa-Gravas, 

580 F. Supp. 1082, 1094 (S.D.N.Y. 1984) (citing Rinaldi v. Viking Penguin, Inc., 52 N.Y.2d 422 

(1981)).  Less clear, however, is when it is appropriate to deem an internet publication 

“republished” for purposes of restarting the statute of limitations period.  In Firth v. State, 98 

N.Y.2d 365, 371-72 (2002), the New York Court of Appeals rejected the argument that a 

peripheral modification of the website at issue constituted republication.  The Court reasoned as 

follows: 

Republication, retriggering the period of limitations, occurs upon a 
separate aggregate publication from the original, on a different 
occasion, which is not merely “a delayed circulation of the original 
edition.”  The justification for this exception to the single 
publication rule is that the subsequent publication is intended to 
and actually reaches a new audience.  Thus, for example, repetition 
of a defamatory statement in a later edition of a book, magazine or 
newspaper may give rise to a new cause of action. 
 
The mere addition of unrelated information to a Web site cannot be 
equated with the repetition of defamatory matter in a separately 
published edition of a book or newspaper . . . .  The justification 
for the republication exception has no application at all to the 
addition of unrelated material on a Web site, for it is not 
reasonably inferable that the addition was made either with the 
intent or the result of communicating the earlier and separate 
defamatory information to a new audience. 
 
We observe that many Web sites are in a constant state of change, 
with information posted sequentially on a frequent basis.  For 
example, this Court has a Web site which includes its decisions, to 
which it continually adds its slip opinions as they are handed 
down.  Similarly, Web sites are used by news organizations to 
provide readily accessible records of newsworthy events as they 
occur and are reported.  Those unrelated additions are 
indistinguishable from the asserted DMV report modification of 
the State’s Web site here.  A rule applying the republication 
exception under the circumstances here would either discourage 

                                                                                                                                                             
‘avoiding multiplicity of suits, as well as harassment of defendants and possible hardship upon 
the plaintiff himself.’”  Jankovic v. Inter’l Crisis Grp., 494 F.3d 1080, 1087 (D.C. Cir. 2007) 
(quoting Restatement (Second) of Torts § 577A cmt. d). 

https://web2.westlaw.com/find/default.wl?mt=87&db=0101577&tc=-1&rp=%2ffind%2fdefault.wl&findtype=Y&ordoc=2012760715&serialnum=0290694449&vr=2.0&fn=_top&sv=Split&tf=-1&pbc=801F203E&rs=WLW13.04�


  16 

the placement of information on the Internet or slow the exchange 
of such information, reducing the Internet’s unique advantages. In 
order not to retrigger the statute of limitations, a publisher would 
be forced either to avoid posting on a Web site or use a separate 
site for each new piece of information.  These policy concerns 
militate against a holding that any modification to a Web site 
constitutes a republication of the defamatory communication itself. 

 
Id.  The analysis of the Firth Court suggests that there are several factors relevant to the question 

of republication as it applies to the internet: (1) whether it is “reasonably inferable that the 

addition was made either with the intent or the result of communicating the earlier and separate 

defamatory information to a new audience”; (2) whether any alterations to the webpage were 

related to the allegedly defamatory content at issue; and (3) whether a determination that a 

republication had occurred would blunt “the Internet’s unique advantages.”   Id. 

Biro argues that, while the Gawker Article was published on July 7, 2010, “[o]n 

December 19, 2011, another version appeared, containing entirely different comments.”  (Opp’n. 

to GM at 6.)  Contrary to Biro’s contention that the printouts of the Gawker Article dated July, 

2010 and December 19, 2011 are different “version[s],” they are in fact identical versions of the 

Gawker Article, printed from the same URL.  (See Dkt. No. 129 (“Altman Decl.”), Exs. B & C.)4

  A holding that new comments on an article by third parties establish a “republication” of 

the article would eviscerate the single publication rule, as websites with “comments” sections 

  

The only difference is that, between July 7, 2010 and December 19, 2011, different discussion 

threads appear at the top of the “comments” section.  As Biro points out, the “comments” section 

closed at some point between December 2011 and November 2012.   

                                                 
4 Similarly, in his Affirmation, Mr. Altman labels his December 9, 2011 printout of the Gawker 
Article a “republished posting, dated December 9, 2011.”  Exhibits A-C are not, however, 
“republished postings” with different dates, but the same posting, with the same publication date 
(July 7, 2010), merely printed out at different times.  Moreover, it is worth nothing the different 
“version” of the Gawker Article submitted by Biro is from several days after Biro brought 
Gawker Media into the case. 



  17 

would be subject to defamation suits from the moment an article is published to a year after the 

commenting period had closed.  It would also contravene the New York Court of Appeals’ 

holding in Firth.  New comments below an internet article say nothing about the publisher’s 

intent, or the publication’s ability, to reach new audiences; rather, they simply indicate, at most, 

that additional people have read the publication in question.  This is not republication, just as a 

book is not republished when it is sold to a new customer at a second-hand bookstore, or loaned 

by one friend to another.  More importantly, the ability of third parties to comment on articles is 

a unique advantage of the internet, and thus application of the republication concept in this 

context would be inappropriate.  Indeed, one value of “comments” sections is that they actually 

allow defamed persons to more effectively combat defamation.  See David S. Ardia, Reputation 

in a Networked World: Revisiting the Social Foundations of Defamation Law, 45 Harv. C.R.-

C.L. L. Rev. 261, 318 (Summer 2010)  (“On the Internet, those who believe they have been 

defamed can quickly add their side of the story to the comments section or, perhaps, be accorded 

the ability to have a link to their own Web site included with the original statement or added to 

search results.”).  Thus, it is clear that—at least in cases in which third party comments are not 

part and parcel of the defamation claim at issue—a new third party comment in the “comments” 

section of a website cannot create an exception to the single publication rule. 

 Biro next argues that his claim should be saved because Gawker Media republished the 

Gawker Article on several other websites—one called IO9 (Altman Decl., Ex. D), the other 

called Gizmodo Australia—“at some point in time.”  (Opp’n. to GM at 6.)  As Biro rightly notes, 

a relocation of defamatory material to a new location can constitute a republication that restarts 

the limitations period.  See, e.g., Rare 1 Corp. v. Moshe Zwiebel Diamond Corp., 822 N.Y.S.2d 

375, 377 (1st Dep’t 2006).   



  18 

Biro alleges nothing about these other publications in either his Second or Third 

Amended Complaint.  Nor, by extension, do Biro’s pleadings allege that the republications of the 

Gawker Article now submitted by Biro were published by websites owned or operated by 

Gawker Media.5  Rather, the Third Amended Complaint simply alleges that the Gawker Article 

was published on Gizmodo, a website owned and operated by Gawker Media.  More 

importantly, while Biro claims, perplexingly, that the republication dates of the articles are 

unknown, the Gizmodo Australia article clearly states on its face that it was published at July 7, 

2010 at 2:40 p.m., while the IO9 article clearly states that it was published on July 6, 2010 at 

9:40 a.m.6

Accordingly, Biro’s claim against Gawker Media is untimely.  Count Seven of the Third 

Amended Complaint is therefore dismissed.

  Doron Precision Sys., Inc. v. FAAC, Inc., 423 F. Supp. 2d 173, 179 n.8 (S.D.N.Y. 

2006) (“For purposes of a 12(b)(6) motion to dismiss, a court may take judicial notice of 

information publicly announced on a party’s website, as long as the website’s authenticity is not 

in dispute and ‘it is capable of accurate and ready determination.’” (quoting Fed. R. Evid. 

201(b))). 

7

 

 

 

                                                 
5 Indeed, Gawker Media represents in its reply brief that it does not control or operate the 
publisher of Exhibit E, Gizmodo Australia. 

6 It appears, in other words, that the IO9 version of the Gawker Article was either published in a 
more Westerly time zone than the Gizmodo version, which was published on July 7 at 12:40 
a.m., or that it was actually published before the Gizmodo version.   

7 Moreover, for substantially the same reasons as those laid out as to the other Republisher 
Defendants in section V.B.1, infra, Biro has failed to adequately plead that Gawker Media acted 
with actual malice, and he has therefore failed to state a claim pursuant to Rule 12(b)(6).  This 
provides an additional ground for dismissal of Biro’s claim against Gawker Media. 



  19 

IV. Biro as a Limited Purpose Public Figure 

Courts have long recognized the “conflicting interests involved in libel cases.  On the one 

hand is the societal interest in free press discussions of matters of general concern, and on the 

other is the individual interest in reputation.”  Serv. Parking Corp. v. Washington Times Co., 92 

F.2d 502, 505 (D.C. Cir. 1937).  In the seminal case of New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 

254 (1964), the Supreme Court tipped the balance decidedly toward free expression in cases 

concerning public officials.  The Sullivan Court determined that, to succeed in a defamation suit, 

the First Amendment requires a public official to first establish that the defendant published a 

defamatory falsehood with “actual malice.”  Id. at 285-86.  Shortly thereafter, the Supreme Court 

extended the same test to defamation suits brought by public figures.  See Gertz v. Robert Welch, 

Inc., 418 U.S. 323, 335-36 (1974) (citing Curtis Publ’g Co. v. Butts, 388 U.S. 130, 162 (1967)).  

While the plaintiff in Gertz, a private attorney who represented the family of a murder victim in a 

civil trial, was a private plaintiff, Gertz remains the leading Supreme Court case on the contours 

of the public figure designation.  As the Gertz Court explained, while one “may achieve such 

pervasive fame or notoriety that he becomes a public figure for all purposes and in all contexts,” 

it is more common that otherwise private individuals are considered public figures “for a limited 

range of issues.”  Id. at 351; see also Nelson v. Globe Intern, Inc., 626 F. Supp. 969, 973 

(S.D.N.Y. 1986) (noting that “[t]here are two types of public figures”).  The effect of Gertz was 

to significantly broaden the scope of subjects about whom commentary will receive the 

heightened protections provided in Sullivan.  See James v. Gannett Co., Inc., 353 N.E.2d 834, 

839 (N.Y. 1976) (noting that the “category of ‘public figures’ is of necessity quite broad”).  But 

see Wolston v. Reader’s Digest Assn., Inc., 443 U.S. 157, 167 (1979) (“A private individual is 

https://a.next.westlaw.com/Link/Document/FullText?findType=Y&serNum=1964124777&pubNum=708&originationContext=document&transitionType=DocumentItem&contextData=(sc.DocLink)�


  20 

not automatically transformed into a public figure just by becoming involved in or associated 

with a matter that attracts public attention.”).     

“Whether or not a person or an organization is a public figure is a question of law for the 

court to decide.”  Church of Scientology Int’l v. Eli Lilly & Co., 778 F. Supp. 661, 666 n.3 

(S.D.N.Y. 1991) (citing James, 353 N.E.2d at 839-40).  Where the question whether a plaintiff is 

a public figure can be determined based upon the pleadings alone, the Court may deem a plaintiff 

a public figure at the motion to dismiss stage.  See, e.g., id.  Here, Defendants contend that Biro 

is a limited purpose, or “vortex,” public figure, and that Biro must therefore plead actual malice 

in order to proceed with his suit.8

The Second Circuit has set forth a four-part test for determining whether an individual is 

a limited purpose public figure.  A defendant must demonstrate that a plaintiff has:  

  Thus, before proceeding further, it must be determined 

whether Biro is a limited purpose public figure for the purposes of this action, or at least whether 

such a determination can be made at the pleadings stage in this litigation.   

(1) successfully invited public attention to his views in an effort to 
influence others prior to the incident that is the subject of 
litigation; (2) voluntarily injected himself into a public controversy 
related to the subject of the litigation; (3) assumed a position of 
prominence in the public controversy; and (4) maintained regular 
and continuing access to the media. 
 

Lerman v. Flynt Distrib. Co., Inc., 745 F.2d 123, 136-37 (2d Cir. 1984); see also Contemporary 

Mission, Inc. v. New York Times Co., 842 F.2d 612, 617 (2d Cir. 1998) (same).  By definition, 
                                                 
8 In fact, several Defendants suggest that Biro may be an all-purpose public figure.  (See BI 
Mem. at 7 (“Biro Is At Least a Limited Purpose Public Figure); Johnson Mem. at 18 (Biro is “at 
least a limited purpose public figure”).)  “The fame required for an individual to be a public 
figure  for all purposes, as opposed to a limited purpose public figure, is very great; the 
individual must be a ‘household name’ on a national scale.”  Lluberes v. Uncommon 
Productions, LLC, 663 F.3d 6, 20 n.14 (1st Cir. 2011) (citation omitted)).  In any event, it is of 
no practical import to this action whether Biro is a limited purpose public figure or an all-
purpose public figure, since Defendants would receive the same heightened First Amendment 
protections under either formulation.  



  21 

comments regarding a limited purpose public figure are subject to heightened scrutiny only to the 

extent that they are relevant to the public figure’s involvement in a given controversy.  Faigin v. 

Kelly, 978 F. Supp. 420, 426 (D.N.H. 1997).  Yet, once a plaintiff is deemed a limited purpose 

public figure, courts allow the heightened protections to sweep broadly, covering all statements 

by defendants that are not “wholly unrelated to the controversy.”  Waldbaum v. Fairchild 

Publ’ns, Inc. 627 F.2d 1287, 1298 (D.C. Cir. 1980).  As one district court has noted, “[s]tanding 

as close as we are to the First Amendment’s core, we must diminish this risk by taking a view of 

‘relevance’ broad enough to reveal whether the statement might affect public opinion without 

discriminating based on the reasons why.”  Kisser v. Coalition for Religious Freedom, No. 92 

Civ. 4508, 1995 WL 3996, at *2 (N.D. Ill. Jan. 5, 1995) 

A. Successful Invitation of Public Attention to Influence Others 

The first question is whether Biro has successfully invited public attention in an attempt 

to influence others.   

By Biro’s own admission, he is “a leading authority in [the] emerging field [of art 

authentication],” who has “been retained in a number of challenging authentication studies for 

collections and private clients worldwide.”  (TAC at ¶ 11.)  As a “leading authority,” Biro has 

“lectured at Harvard University, the Yale Club in New York, the National Portrait Gallery in 

London, the University of Glasgow in Scotland.”  (Id. at ¶ 12.)  He has also published on art 

authentication in various scientific journals.  (Id; see also Dkt. No. 107 (“Atcherley Decl.”), Exs. 

4-8 (articles by Biro on his techniques for art authentication).)9

                                                 
9 As is explained above, the Court can take judicial notice of the existence of articles written by 
and about Biro, though not for the truth of the matter asserted in the documents themselves.  
Courts in this Circuit have employed judicial notice in making determinations about whether 
plaintiffs are public figures at the motion to dismiss stage.  See, e.g., Condit v. Dunne, 317 F. 

  Moreover, Biro “has been 



  22 

interviewed for a feature-length documentary, ‘Who the #$&% is Jackson Pollock?,’ two BBC 

documentaries, CBS’s 60 Minutes, CNN, and a forthcoming documentary produced by the 

National Geographic Society.”  (TAC at ¶ 12.) 

Despite admittedly making myriad high-profile public appearances, Biro contends that he 

is not a limited purpose public figure under Lerman because he “has made no effort to influence 

others, but has merely described his work when invited to do so, and has defended it and himself 

when he has been attacked.”  (Dkt. No. 119 (“Opp’n. to BI”) at 2-3.)  This argument is 

unpersuasive.  The very purpose of writing articles in scientific journals, lecturing at universities, 

and opining in news shows and documentaries is to influence public discourse.  Indeed, Biro’s 

articles themselves bespeak an unequivocal desire to alter the public discourse about art 

authentication.  (See, e.g., Atcherley Decl., Ex. 7  (“This leads me to my final comment: you just 

don’t dismiss science and forensics in the 21st Century . . .” (ellipses in original)); id., Ex. 6, at 

157 (arguing that, “it is almost certain that forensic evidence will join formal, stylistic, and 

material analyses, as well as the determination of provenance, to become one more standard 

instrument in the art historian’s tool kit, at least whenever questions of authentication arise”); id., 

Ex. 5, at 148 (describing the “groundbreaking” technology in his lab and purporting to answer 

the question, “But why do we need all this new technology?”); id., Ex. 4 at 5 (proclaiming that 

Biro’s “innovative forensic approach has helped resolve equivocation” regarding the identity of 

certain works of art); accord Perks v. Town of Huntington, 251 F. Supp. 2d 1143, 1168 

(E.D.N.Y. 2003) (public employee alleging he was sexually harassed by his boss is a limited 

purpose public figure where, in an attempt to present his “side of the story,” he “participated in 

more than one press conference related to this lawsuit” and “had agreed to be interviewed by 
                                                                                                                                                             
Supp. 2d 344, 357-58 (S.D.N.Y. 2004).  In that vein, the Court here relies on various documents 
submitted by Ms. Atcherley in her declaration. 



  23 

several reporters who were writing newspaper articles about the dispute”); Rybacheck v. Sutton, 

761 P.2d 1013, 1013-14 (Alaska 1988) (journalist who writes bi-weekly column on mining and 

natural resources is a limited purpose public figure).  Thus, Biro satisfies the first prong of 

Lerman. 

B. Voluntary Injection into a Controversy  

The next Lerman prong contains two distinct questions: first, whether the plaintiff has 

injected himself into a controversy, and second, if so, whether that injection was voluntary.   

 1. The Existence of a Public Controversy 

A public controversy is simply “any topic upon which sizeable segments of society have 

different, strongly held views,” even if the topic does “not involve[] political debate or criticism 

of public officials.”  Lerman, 745 F.2d at 138; see also Waldbaum, 627 F.2d at 1296 (explaining 

that a “public controversy” is “a real dispute, the outcome of which affects the general public or 

some segment of it in an appreciable way”).  Even those controversies that engage a 

“specialized” audience can still be considered “public” in nature.  See Chandok v. Klessig, 648 F. 

Supp. 2d 449, 459 (N.D.N.Y. 2009) (determining that publication in plant biology journals 

constitutes voluntary injection into a public controversy (citing Celle v. Filipino Reporter 

Enters., Inc., 209 F.3d 163, 177 (2d. Cir. 2000))); see also Hoffman v. Washington Post Co., 433 

F. Supp. 600, 604 (D.D.C. 1977), aff’d, 578 F.2d 442 (D.C. Cir. 1978) (lecturer and author on 

nutrition was a public figure for the purposes of protein shakes and supplements).  Indeed, 

courts, in this Circuit and elsewhere, have squarely held that statements about art and art 

authenticity are “clearly a matter of public concern.”  McNally v. Yarnall, 764 F. Supp. 838, 847 

(S.D.N.Y. 1991) (“Granted, the topic of La Farge may not be of interest to the population as a 

whole.  Where, however, as here, the statements of Yarnall on the authenticity and value of 



  24 

works attributed to La Farge affect the market for and the tax implications of donating La 

Farge’s works among the segment of the population that trades such works as well as the 

community of scholars with an interest in La Farge, such statements are of public import.”); 

Porcella v. Time, Inc., 300 F.2d 162, 166 (7th Cir. 1962) (allegedly defamatory article 

questioning the bona fides an “art expert” who purported to render “expert counsel, advice, 

opinions, evaluations and authentications” of art works constitutes a matter of public concern); 

Park W. Galleries, Inc. v. Global Fine Art Registry, LLC, 2010 WL 742580, *9-10 (E.D. Mich. 

Feb. 26, 2010) (legitimacy of Dali prints sold by gallery constituted a public controversy). 

In the Second Circuit, the issue into which the plaintiff has injected himself must be 

“controversial” at the time the plaintiff forayed into the matter.  See Calvin Klein Trademark 

Trust v. Wachner, 129 F. Supp. 2d 248, 252 (S.D.N.Y. 2001) (“Prior to plaintiffs’ making these 

statements, however, there was no ‘public controversy’ over the issues of the quality of Warnaco 

goods or non-Calvin-Klein goods being passed off as Calvin Klein goods.”); see also Lerman, 

745 F.2d at 138 (plaintiff must “plunge into the arena and enter the fray” of the controversy at 

issue).10

                                                 
10 It is worth noting that it is arguably problematic to limit public figure status to those who 
thrust themselves to the forefront of public controversies.  Indeed, “although the term 
‘controversy’ was used by the [Supreme] Court in Gertz,” it is not clear that the Gertz Court 
meant to hold that there need “be a ‘controversy’ in the sense of a public debate before public-
figure status is achieved[.]”  Robert D. Sack, Sack on Defamation, at § 5:3:11[B], 5-57 (4th ed. 
2012).  There is an argument to be made that the Gertz Court did not intend to so narrow the 
scope of the limited purpose public figure.  See Vegod v. Am. Broadcasting Cos., Inc., 151 Cal. 
Rptr. 575, 577 (Cal. App. 1979), rev’d on other grounds, 25 Cal. 3d 763 (1979) (“In Gertz v. 
Robert Welch, Inc., there happened to have been a public Controversy into which the court 
specifically found the plaintiff had not injected himself, and it accordingly addressed itself to the 
issue in what was there appropriate language.  But from similar high authority it becomes 
manifest that the meaning is [a] matter of ‘public interest’ which, of course, includes ‘public 
controversy.’”)  As Judge Sack has noted, “[s]o long as the ‘voluntary’ and ‘public’ criteria have 
been met, whether there is what can properly be called a ‘controversy’ or a ‘public question’ 
seems irrelevant unless First Amendment protections are to be drawn tight and literally around 

 



  25 

Conceding that his method of authentication has been “publicized and written about,” 

Biro contends that this “does not make one a public figure.  Rather, what is required is that the 

work be controversial.”  (Dkt. No. 128 (“Opp’n. to PF”) at 6 (emphasis in original).)  But as Biro 

himself has noted, there was a large amount of skepticism about forensic art authentication after 

the release of Who the #S&% is Jackson Pollock?, in which Biro provides the critical evidence 

behind the contention that the painting bought by the protagonist for five dollars is in fact an 

authentic Jackson Pollock.11  Indeed, the film itself is premised upon the unresolved controversy 

surrounding the validity of Biro’s methods of authentication: it opens with the question:  “Is this 

a genuine, honest-to-God, no-doubt-about-it American masterpiece possibly worth as much as 

$50 million?”—which the film’s narrator answers:  “Maybe.”  (Atcherley Decl., Ex. 9).12

                                                                                                                                                             
public debate.”  Sack, Sack on Defamation, at § 5:3:11[B], 5-58; accord Faigin, 978 F. Supp. at 
427-28 (arguing that a plaintiff should be found to have injected himself into a public 
controversy “as long as the plaintiff voluntarily engages in activity out of which publicity and 
controversy foreseeably arise . . . .”). 

  

Additionally, while the makers of Who the #S&% is Jackson Pollock? seem to sympathize with 

Horton and her champion Biro, the film persistently refuses to take a firm stand on whether the 

painting is real or not.  Throughout the film, Thomas Hoving, former director of the Metropolitan 

Museum of Art in New York, assiduously disputes the notion that Horton’s painting is a real 

Pollock, even after learning of Biro’s fingerprint authentications of the painting, and Nick 

 
11 In the Epilogue of “Teri’s Find: a Forensic Study of Authentication,” (Atcherley Decl., Ex. 7 ), 
Biro muses, “One thing that struck me [after the first screening of Who the #S&% is Jackson 
Pollock?] was how both the press and individual came and asked me: so you really think this is a 
Pollock?”  (Id.)  Biro proceeds to note that “[a] number of [] film reviews have appeared recently 
referring to fingerprints as a ‘myth’ . . . .”  Biro also refers to the relationship between himself 
and those who dominate that “closed world of connoisseurship” as “hostile.”  (Id.) 

12 Similarly, the viewer is told at the outset of the film that the Pollock-Krasner Foundation, a 
non-profit organization established by Pollock’s late widow Lee Krasner, “expresses no opinion 
with respect to the authenticity of Horton’s picture.”  (Id.)   



  26 

Carone, a painter and friend of Pollock’s, says that he cannot determine whether the painting is 

in fact an authentic Pollock.13

 2. Voluntary Injection into that Controversy 

 

“[A p]laintiff’s degree of voluntar[y] involvement in the public controversy” is critical to 

the determination of whether the plaintiff is a public figure.  Chandok, 648 F. Supp. 2d at 458 

(citing James, 353 N.E.2d at 840 (“The essential element underlying the category of public 

figures is that the publicized person has taken an affirmative step to attract public attention.”)).  

Generally, an individual can become a limited purpose public figure only through his own 

actions; by “enter[ing] voluntarily into one of the submarkets of ideas and opinions,” one 

“consent[s] . . . to the rough competition of the marketplace.”  Dilworth v. Dudley, 75 F.3d 307, 

309 (7th Cir. 1996).  

                                                 
13  Moreover, separate and apart from whether forensics is “controversial” when used in art 
identification in particular, there are public controversies more generally surrounding the value 
of forensics as a science.  See Michael Mears & Therese M. Day, The Challenge of Fingerprint 
Comparison Opinions in the Defense of a Criminally Charged Client, 19 Ga. St. U. L. Rev. 705, 
710 (2003) (describing “the present controversy about fingerprint comparison evidence”); see 
also D. Michael Risinger & Michael J. Saks, A House with No Foundation, Issues in Sci. & 
Tech. (Fall 2003), available at http://www.issues.org/20.1/risinger.html; Eric Biber, Which 
Science? Whose Science? How Scientific Disciplines Can Shape Environmental Law, 79 U. Chi. 
L. Rev. 471, 551 (Spring 2012).  Indeed, the periodical at the center of this litigation published, 
well before its publication of the Grann Article, a piece on the controversy surrounding the use 
of forensics in the courtroom.  See Michael Specter, “Do Fingerprints Lie?” The New Yorker, 
May 27, 2002, available at http://www.newyorker.com/archive/2002/05/27/020527fa_FACT 
(noting that, while “for more than a century, the fingerprint has been regarded as an unassailable 
symbol of truth,” there is increasing skepticism about the reliability of fingerprint evidence).  
Biro has repeatedly lauded and defended forensics as a science.  For example, throughout Who 
the #S&% is Jackson Pollock?, Biro compares authentication of paintings to working as a 
forensic analyst at a crime scene and aligns himself generally with the field of forensics.  (Id.; 
see also Atcherley Decl. Ex. 7 (wherein Biro notes that “[d]efendants are jailed and executed 
based on” fingerprint evidence similar to what he used to identify the Horton painting and 
generally discusses how he has unleashed “science” into “the closed world of connoisseurship”; 
Grann Article at 13 (“On his Web site, Biro notes that law enforcement has adopted his 
approach: ‘My analytical techniques were presented internally at a training course at the F.B.I. I 
am not permitted to go beyond that.’”))  
 



  27 

As explained above, Biro has written numerous scholarly articles and has given lectures 

on his methods, behavior which, standing alone, demonstrates that he has voluntarily injected 

himself into the public sphere.  Accord Chandok, 648 F. Supp. 2d at 458-59 (“Scientific articles 

are inherently subject to robust criticism, and for good reason.  Dr. Chandok has chosen and 

worked diligently in furtherance of a career where, through publication, entry into controversy 

and debate is expected and even required as a matter of course.  She cannot be said to have 

entered the public arena haphazardly or otherwise in the absence of her own volition.”); Hatfill v. 

N.Y. Times Co., 532 F.3d 312, 324 (4th Cir. 2008) (“Through these media, Dr. Hatfill voluntarily 

thrust himself into the debate.  He cannot remove himself now to assume a favorable litigation 

posture.”).  In other words, Biro “has willfully interjected [himself] into a public controversy by 

way of creating the very subject of the controversy.”  Chandok , 648 F. Supp. 2d at 459.  (See 

Atcherley Decl., Ex. 13 (Biro telling the London Observer in 2003 that he “stand[s] by [his] 

work publicly.”))  Biro has also taken stances in the public sphere on the authenticity of certain 

possibly invaluable paintings, and has been interviewed in documentaries and on new shows 

about the authenticity of various works and about art authentication and forensics in general.  In 

short, Biro has voluntarily injected himself into several, interrelated public controversies. 

C. Assumption of Prominent Position in the Controversy 

 In order to be a limited purpose public figure, one’s “role in the controversy” must be 

“more than trivial or tangential.”  Underwager v. Salter, 22 F.3d 730, 734 (7th Cir. 1994).  Biro 

easily meets this prong of the Lerman test.  As this Court explained in its prior opinion, Biro is 

“well known in the art world for having developed scientific approaches to art authentication 

through the analysis of fingerprints.” Biro, 883 F. Supp. 2d at 449.  Articles pre-dating the New 

Yorker Article routinely described Biro as an “expert” in forensic art authentication (see, e.g., 



  28 

Atcherley Decl., Exs. 22 and 25), and indeed, in his Complaint, Biro describes himself as a 

“leading authority” on art authentication.  (TAC at ¶ 11.)  Accord Yiamouyiannis v. Consumers 

Union of United States, Inc., 619 F.2d 932, 939 (2d Cir. 1980); see also Maule v. NYM Corp, 54 

N.Y.2d 880, 881-82 (1981) (noting that a “[p]laintiff’s candid admissions” can be “telling” in 

determining whether he is a public figure).  Moreover, Biro’s authentication of the alleged 

Jackson Pollock painting in Who the #S&% is Jackson Pollock? constitutes the principal 

evidence for the theory that the Pollock is in fact real.  Therefore, Biro clearly plays a prominent 

role in the controversy surrounding the value of forensic art authentication, both generally and as 

applied to certain works of art. 

 D. Regular and Continuing Access to Media14

Finally, Biro “enjoy[s] significantly greater access to the channels of effective 

communication” than the average private person, “and hence ha[s] a more realistic opportunity to 

counteract false statements then private individuals normally enjoy.”  Gertz, 418 U.S. at 344; see 

also Time, Inc. v. Firestone, 424 U.S. 448, 485 (1976) (Marshall, J., dissenting) (noting Gertz’s 

recognition that “public figures have less need for judicial protection because of their greater 

ability to resort to self-help.”); David Lat & Zach Shemtob, Public Figurehood in the Digital 

Age, 9 J. Telecomm. & High Tech. L. 403, 410 (2011) (discussing “Gertz’s ‘self-help’ 

rationale”).  The limited record in this case clearly bespeaks Biro’s regular and continuing access 

to the media.  Biro purports to dispute his access to the media by contending that he “has 

frequently turned down requests for interviews.”  (Dkt. No. 119 (“Opp’n. to BI”) at 3.)  Yet the 

fact that Biro is “frequently” sought out for interviews is evidence that he has access to channels 

 

                                                 
14 According to Judge Sack, the “access to media” inquiry should be considered “[o]f secondary 
importance’” in the limited purpose public figure analysis.  Sack, Sack on Defamation, at § 5:3:3, 
5-27 (citing Eubanks v. N. Cascades Broad, 61 P.3d 368, 373 (Wash. App. 2003)). 



  29 

of self-help to which the private citizen does not.  And indeed, Biro’s response to accusations of 

fingerprint forgery in 2008 was covered by the press, underscoring Biro’s ability to counteract 

false statements in the public sphere. (See, e.g., Atcherley Decl., Ex. 15).15

 E. Conclusion 

 

Because Biro meets all four prongs of the test articulated in Lerman, he constitutes a 

limited purpose public figure.  Accordingly, to survive dismissal, the complaint must adequately 

plead actual malice. 

V. Failure to State a Claim 

A. The Elements of a Defamation Claim 

“Defamation is the injury to one’s reputation either by written expression, which is libel, 

or by oral expression, which is slander.”  Idema v. Wager, 120 F.Supp.2d 361, 365 (S.D.N.Y. 

2000).  As explained above, as a matter of constitutional jurisprudence and state law, the 

standard for proving, and pleading, defamation is different depending upon whether the plaintiff 

is a private individual or a public figure.  “A public figure claiming defamation under New York 

law must establish that ‘the statements . . . complain[ed] of were (1) of and concerning [the 

plaintiff], (2) likely to be understood as defamatory by the ordinary person, (3) false, and (4) 

published with actual malice.’”  Karedes v. Ackerley Grp., 423 F.3d 107, 113 (2d Cir. 2005) 

(citation omitted).  As this Court explained in a past decision, “[i]t is well settled that Defendants 

cannot escape liability simply because they are conveying someone else’s defamatory statements 
                                                 
15 Similarly, Biro’s filing of the instant suit garnered, and continues to garner, a great deal of 
press attention, which also points to Plaintiff’s access to self-help through the media.  (See, e.g., 
Atcherley Decl., Ex. 46 (a New York Times article on Biro’s suit, which explains that “Biro 
contends that [Grann’s] reporting is ‘a false and defamatory screed’ against him, ‘written and 
published with malice and an indifference to the standards of responsible journalism,’ and that it 
has caused damage to his reputation, his business and his health”); see also TAC at ¶ 285 
(alleging that YUP “knew or should have known of the existence of this action, which had been 
widely publicized at the time of publication . . . .”). 



  30 

without adopting those viewpoints as their own.”  Biro, 883 F. Supp. 2d at 461; see also Levin v. 

McPhee, 917 F. Supp. 230, 237 (S.D.N.Y. 1996) (“It has long been the rule that one who 

republishes a libel is guilty of libel.”).  However, where, as here, the plaintiff is a public figure, a 

plaintiff must plead, and then prove, that each defendant acted with actual malice.  See, e.g., 

Costa-Gravas, 595 F. Supp. at 987 (“Hearst may be held answerable in libel only if it acted with 

‘actual malice’ in connection with the 1982 republication.”) 

B Actual Malice 

In order to prevail on a defamation claim against a public figure, a plaintiff must 

demonstrate by clear and convincing evidence that the defendant acted with “actual malice.”  

Importantly, actual malice does not simply connote ill will or spite; rather it is “a term of art 

denoting deliberate or reckless falsification.”  Masson v. New Yorker Magazine, 501 U.S. 496, 

499 (1991); see also Harte–Hanks Commc’ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 666-67 (1989) 

(“[A]ctual malice . . . is not satisfied merely through a showing of ill will or ‘malice’ in the 

ordinary sense of the term.” (citations omitted)); Reliance Ins. Co. v. Barron’s, 442 F. Supp. 

1341, 1350 (S.D.N.Y. 1977) (“When the Supreme Court uses a word, it means what the Court 

wants it to mean. ‘Actual malice’ is now a term of art having nothing to do with actual malice.”)  

As used in this context, “reckless conduct is not measured by whether a reasonably 

prudent man would have published, or would have investigated before publishing.  There must 

be sufficient evidence to permit the conclusion that the defendant in fact entertained serious 

doubts as to the truth of his publication.”  St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731 (1968). 

Thus, actual malice cannot be premised solely on the fact that an article is one sided:  

The fairness of the broadcast is not at issue in the libel suit. 
Publishers and reporters do not commit a libel in a public figure 
case by publishing unfair one-sided attacks. The issue in the libel 
suit is whether the publisher recklessly or knowingly published 



  31 

false material. The fact that a commentary is one sided and sets 
forth categorical accusations has no tendency to prove that the 
publisher believed it to be false. 
  

Westmoreland v. CBS Inc., 601 F. Supp. 66, 68 (S.D.N.Y. 1984).  Actual malice, even by way of 

recklessness, is therefore a difficult standard to meet, and quite purposefully so: as the Supreme 

Court has repeatedly noted, “the stake of the people in public business and the conduct of public 

officials is so great that neither the defense of truth nor the standard of ordinary care would 

protect against self-censorship and thus adequately implement First Amendment policies.”  St. 

Amant, 390 U.S. at 731-32; see also id. at 731 (“Concededly the reckless disregard standard may 

permit recovery in fewer situations than would a rule that publishers must satisfy the standard of 

the reasonable man or the prudent publisher.”). 

Actual malice can be proven, of course, by direct evidence.  More often, however, actual 

malice is inferred through circumstantial evidence.  See Levesque v. Doocy, 560 F.3d 82, 90 (1st 

Cir. 2009) (“Because direct evidence of actual malice is rare, it may be proved through inference, 

and circumstantial evidence.”)  Courts have noted various circumstances that may be probative 

of actual malice, including where: 

• “a story is fabricated or is based wholly on an unverified, anonymous 
source,” Church of Scientology Int’l. v. Behar, 238 F.3d 168, 174 (2d 
Cir. 2001) (citing St. Amant, 390 U.S. at 731);  

 
• the defendant fabricates a statement made by a source, Zerangue v. 

TSP Newspapers, Inc., 814 F.2d 1066, 1071 (5th Cir. 1987) (citation 
omitted);  

 
• “the defendant’s allegations are so inherently improbable that only a 

reckless person would have put them in circulation,” Behar, 238 F.3d 
at 174 (citing St. Amant, 390 U.S. at 732); 

 
• “there are obvious reasons to doubt the veracity of the informant or the 

accuracy of his reports,” id. at 174 (citing St. Amant, 390 U.S. at 731); 
see also Butts, 388 U.S. at 170 (Warren, C.J., concurring) (actual 
malice inferred where the sole source of the article had criminal 



  32 

charges on his record); cf.  Rodney Smolia, 1 Rights and Liabilities in 
Media Content § 6:53 (2d ed.) (actual malice less likely present where 
“nothing on the face of the reports to lend them any inherent 
improbability” (citation omitted));  

 
• the defendant has a motive for defaming the plaintiff, see Kipper v. 

NYP Holdings Co., Inc., 12 N.Y.3d 348, 355 n.4 (2009) (noting that, 
while “actual malice” should not be confused with “evil intent or a 
motive arising from spite or ill will,” an “intent to injure plaintiff” is 
relevant to the actual malice inquiry (citations omitted)); see also DR 
Partners v. Floyd, 228 S.W.3d 493, 498 (Tex. Ct. App. 2007) (“[T]he 
relation of the parties” may be relevant to a determination of actual 
malice); accord Butts, 388 U.S. at 158 (finding actual malice where 
“[t]he Saturday Evening Post was anxious to change its image by 
instituting a policy of ‘sophisticated muckraking,’ and the pressure to 
produce a successful expose might have induced a stretching of 
standards”);  

 
• the defendant knows or suspects that it has committed an error and 

refuses to acknowledge it, Zerangue, 814 F.2d at 1071 (citation 
omitted); and 

 
• “the words or acts of the defendant before, at, or after the time of the 

communication” indicate that the defendant knew that his or her 
statement was or may well have been false.  Floyd, 228 S.W.3d at 498. 

 
In cases “involving the reporting of a third party’s allegations, recklessness may be found 

where there are obvious reasons to doubt the veracity of the informant or the accuracy of his 

reports.”  Harte–Hanks, 491 U.S. at 688 (emphasis added) (internal quotation marks omitted); 

see also Rinaldi v. Holt, Rinehart & Winston, Inc., 42 N.Y.2d 369, 382-83 (N.Y. 1977) (no 

actual malice evidenced by a publisher unless it “had, or should have had, substantial reasons to 

question the accuracy of the articles or the bona fides of its reporter” (citations omitted)).  Again, 

however, the relevant question is not whether the republisher defendant acted negligently by 

failing to verify an article, Rivera v. Time Warner Inc., 56 A.D.3d 298, 298 (1st Dep’t 2008), 

whether it would have been “prudent” to verify an article, Masson v. New Yorker Magazine, Inc., 

960 F.2d 896, 902-03 (9th Cir. 1992), or whether there was an “obligation to ensure” that the 



  33 

article was correct, Rivera v. NYP Holdings, Inc., 16 Misc.3d 1121(A), at *4 (N.Y. Sup. Ct. 

2007) (citation omitted).  Rather, the operative question is whether a defendant failed to 

investigate in the face of “actual, subjective doubts as to the accuracy of the story.”  Stern v. 

Cosby, 645 F. Supp. 2d 258, 284 (S.D.N.Y. 2009).   

Not only is “[p]roving actual malice [] a heavy burden,” Dunlop-McCullen v. Rogers, No. 

00 Civ. 3274 (JSR) (JCF), 2002 WL 1205029, at *7 (S.D.N.Y. Feb. 21, 2002), but, in the era of 

Iqbal and Twombly, pleading actual malice is a more onerous task as well.  See Sack, Sack on 

Defamation, at § 5:1, 5-4 (“Sometimes a plaintiff will have enough factual information prior to 

pleading on which to base an assertion that the defendant published the offending statement with 

knowledge of falsity or subjective awareness of probable falsity.  In other situations, it is likely 

to be difficult to plead specifications before taking discovery of those responsible for the 

publication.  In the latter case, the complaint might not survive a motion to dismiss.”). 

While neither the Supreme Court nor the Second Circuit has precisely articulated the 

effect of Iqbal and Twombly on defamation cases, Iqbal itself squarely holds that, where a 

particular state of mind is a necessary element of a claim, defendant’s pleading of that state of 

mind must be plausible and supported by factual allegations.  See Iqbal, 556 U.S. at 686-87 (“It 

is true that Rule 9(b) requires particularity when pleading ‘fraud or mistake,’ while allowing 

‘[m]alice, intent, knowledge, and other conditions of a person’s mind [to] be alleged generally.’ 

But ‘generally’ is a relative term.  In the context of Rule 9, it is to be compared to the 

particularity requirement applicable to fraud or mistake.  Rule 9 merely excuses a party from 

pleading discriminatory intent under an elevated pleading standard.  It does not give him license 

to evade the less rigid – though still operative – strictures of Rule 8.”); see also Schatz v. 

Republican State Leadership Comm., 669 F.3d 50, 58 (1st Cir. 2010) (noting that, while “malice 

https://web2.westlaw.com/find/default.wl?mt=87&db=1004365&docname=USFRCPR9&rp=%2ffind%2fdefault.wl&findtype=L&ordoc=2018848474&tc=-1&vr=2.0&fn=_top&sv=Split&tf=-1&pbc=566D479B&rs=WLW13.04�
https://web2.westlaw.com/find/default.wl?mt=87&db=1004365&docname=USFRCPR9&rp=%2ffind%2fdefault.wl&findtype=L&ordoc=2018848474&tc=-1&vr=2.0&fn=_top&sv=Split&tf=-1&pbc=566D479B&rs=WLW13.04�
https://web2.westlaw.com/find/default.wl?mt=87&db=1004365&docname=USFRCPR8&rp=%2ffind%2fdefault.wl&findtype=L&ordoc=2018848474&tc=-1&vr=2.0&fn=_top&sv=Split&tf=-1&pbc=566D479B&rs=WLW13.04�


  34 

is not a matter that requires particularity in pleading,” a defamation plaintiff alleging actual 

malice “must still lay out enough facts from which malice might reasonably be inferred” (citing 

Iqbal, 556 U.S. at 686-87)).  Moreover, given the difficulty of proving actual malice, St. Amant, 

390 U.S. at 730-31, as well as the fact that actual malice must be proven by clear and convincing 

evidence in order for a plaintiff to succeed, it stands to reason that Rule 12(b)(6) should play a 

particularly important role in testing the plausibility of a plaintiff’s defamation claim.  See 

Twombly, 550 U.S. at 558-59 (noting that Rule 12(b)(6) serves to prevent “a largely groundless 

claim from tak[ing] up the time of a number of other people, with the right to do so representing 

an in terrorem increment of the settlement value” and rejecting the argument that “a claim just 

shy of a plausible entitlement to relief can, if groundless, be weeded out early in the discovery 

process through careful case management . . . .” (citations and internal quotation marks omitted); 

see also Pension Benefit Guar. Corp. v. Morgan Stanley Inv. Mgmt. Inc., 712 F.3d 705, 719 (2d 

Cir. 2013) (“Rules 8 and 12(b)(6) of the Federal Rules of Civil Procedure, as interpreted in 

Twombly and Iqbal, help to prevent settlement extortion – using discovery to impose asymmetric 

costs on defendants in order to force a settlement advantageous to the plaintiff regardless of the 

merits of his suit.” (internal quotation marks and citations omitted)).  Indeed, Iqbal has a 

“particular value” in this context, as forcing defamation defendants to incur unnecessary costs 

can “chill the exercise of constitutionally protected freedoms.’”  Biro, 883 F. Supp. 2d at 457 

(citation omitted).  In other words, in defamation cases, Rule 12(b)(6) not only protects against 

the costs of meritless litigation, but provides assurance to those exercising their First Amendment 

rights that doing so will not needlessly become prohibitively expensive.16

                                                 
16 Biro argues that “a defamation plaintiff who must allege malice need not – indeed, in a case 
involving media defendants, generally cannot – plead specific facts prior to discovery.”  (Opp’n. 
to NY Defs. at 14.)  “The defendants’ argument, if accepted,” argues Biro, “would mean that no 

 



  35 

Courts of appeals have recently dismissed defamation cases for failure to sufficiently 

plead actual malice under the more robust Rule 12(b)(6) standard articulated by the Supreme 

Court in Iqbal.  For example, in Schatz v. Republican State Leadership Committee, the First 

Circuit dismissed a defamation action on the ground that “none of [the plaintiff’s] allegations – 

singly or together – plausibly suggest that, given the articles’ reporting, [the defendant] either 

knew that its statements were false or had serious doubts about their truth and dove recklessly 

ahead anyway.”  669 F.3d at 58.  As the Schatz court noted, pleading “actual-malice buzzwords” 

is simply not enough to nudge a case into discovery.  Id. at 56.  The Fourth Circuit recently 

reached a similar conclusion in Mayfield v. Nat’l Ass’n of Stock Car Auto Racing, Inc., 674 F.3d 

369 (4th Cir. 2012).  Rejecting the plaintiff’s argument “that allegations of malice need only be 

articulated in the most general terms,” the Fourth Circuit held that the complaint’s allegation that 

the defendants’ statements “‘were known by [them] to be false at the time they were made, were 

malicious or were made with reckless disregard as to their veracity’ is entirely insufficient.  This 

kind of conclusory allegation – a mere recitation of the legal standard – is precisely the sort of 

allegations that Twombly and Iqbal rejected.”  Id. at 377-78.  Courts in this district have also 

dismissed pleadings of actual malice where the allegations were conclusory and lacked 

plausibility.  See, e.g., Egiazaryan v. Zalmayev, No. 11 Civ. 2670 (PKC), 2011 WL 6097136, at 

                                                                                                                                                             
public figure’s defamation case against a media defendant could rarely if ever go forward.”  (Id.) 
It is surely not the case the no defamation plaintiffs will be able to plead actual malice under 
Iqbal.  Yet Biro’s complaint about requiring plausibility before discovery undoubtedly gets to the 
very heart of the controversy surrounding the modern interpretation of Rule 12(b)(6).  See Arthur 
R. Miller, “Simplified Pleading, Meaningful Days in Court, and Trials on the Merits: Reflections 
on the Deformation of Civil Procedure,” 88 N.Y.U. L. Rev. 286, 331 (2013) (“By demanding 
that the plaintiff plead facts demonstrating that the claim has substantive plausibility, rather than 
a statement that is legally sufficient and gives notice of the plaintiff’s claim, these two cases 
represent a procedural ‘sea change’ in plaintiffs’ ability to survive the pleading stage.”)  Of 
course, the job of a district court is not to weigh in on such policy matters, but to faithfully apply 
the laws as construed by higher courts. 



  36 

*8 (S.D.N.Y. Dec. 7, 2011) (“Egiazaryan fails plausibly to allege actual malice in the publication 

of this or any other fact in the letters.  Egiazaryan’s repeated assertion that Zalmayev acted with 

malice is unavailing because it is a legal conclusion not entitled to presumption of truth, and he 

alleges no facts plausibly supporting that conclusion.” (citing Iqbal, 556 U.S. at 678-79)); 

Orenstein v. Figel, 677 F. Supp. 2d 706, 711 (S.D.N.Y. 2009) (“Here, Orenstein alleges that 

Figel . . . acted ‘knowingly,’ ‘recklessly,’ and ‘maliciously’ in writing the March 20, 2009 letter 

. . . .  The complaint provides neither factual support for these conclusions nor any explanation of 

why either Figel or his law firm would have an interest in acting maliciously toward 

Orenstein.”); Diario El Pais, S.L. v. Nielson Co. (US), No. 07 Civ. 11295 (HB), 2008 WL 

4833012, at *6-7 (S.D.N.Y. Nov. 6, 2008) (holding that a plaintiff’s pleading of actual malice 

lacked plausibility in a trade libel claim, where the face of the complaint bespoke defendant’s 

“concerted effort to ensure” the accuracy of its publication).  Indeed, even before Twombly and 

Iqbal were handed down, courts in this district often required more than conclusory pleading of 

actual malice.  See, e.g., Culver v. Merrill Lynch & Co., Inc., No. 94 Civ. 8124 (LBS),1995 WL 

422203, at *6 (S.D.N.Y. July 17, 1995). 

The First Circuit has provided a useful road map for courts determining whether a 

defamation plaintiff has sufficiently alleged actual malice: “To begin, the court must strip away 

and discard the complaint’s conclusory legal allegations.  Next, the court must determine 

whether the remaining factual content permits the reasonable inference that the defendant is 

liable for the misconduct alleged.”  Shay v. Walters, 702 F.3d 76, 82-83 (1st Cir. 2012) (internal 

quotation marks and citation omitted).  With the First Circuit’s road map in mind, the Court turns 

to the specific allegations of actual malice as to each defendant. 

 



  37 

1. The Republisher Defendants 

As explained in the Court’s prior opinion in this case, the Grann Article appears, on its 

face, to be an even-handed product of an extensive degree of research.  See Biro, 883 F. Supp. 2d 

at 483.  (“Although the Article reports many facts tending to suggest that Biro may not be 

exactly who he says he is, it also contains extensive interviews with Biro himself, includes Biro’s 

responses to many of the accusations reported in the Article, and quotes many third party sources 

with complimentary things to say about Biro. . . .  This type of inquisitive approach falls short of 

the ‘hatchet job’ that Biro’s counsel described at oral argument.”)  Moreover, as Biro himself has 

alleged in the complaint, “the New Yorker Magazine [] ha[s] a reputation for being [an] 

assiduous and thorough fact-checker.”  (TAC at ¶ 53.); see also Masson, 960 F.2d at 902 

(explaining that the New Yorker’s “sterling reputation for accuracy and the existence of its fabled 

fact-checking department” makes it less plausible that republishers of New Yorker articles act 

with actual malice).  Accordingly, in the absence of any factual allegations suggesting the 

contrary, there is no reason to believe that the Republisher Defendants had “serious doubts as to 

the truth of [the] publication,” Behar, 238 F.3d at 174, or “a high degree of awareness of [its] 

probable falsity,” Harte-Hanks, 491 U.S. at 667.  For the reasons set forth below, Biro has failed 

to “nudge[] [his] claims [against the Republisher Defendants] across the line from conceivable to 

plausible.”  Twombly, 550 U.S. at 570. 

a. Paddy Johnson 

Plaintiff’s Eighth Claim alleges that “Defendant Paddy Johnson acted with actual malice, 

in that she knew or should have known that many of the statements of fact in the article were 

false, and she published the article notwithstanding that knowledge.”  (TAC at ¶ 275.)  In 

addition, the complaint notes that “[o]n October 4, 2011, plaintiff demanded that defendant 



  38 

Paddy Johnson retract” her article, but that “[h]is demand has been ignored . . . .”  (Id. at ¶¶ 273-

74.)  The allegations in paragraph 275 that Johnson “acted with actual malice,” and “knew or 

should have known” the Grann Article was false are merely conclusory, and therefore must be 

discarded at the outset.  See Shay, 702 F.3d at 82-83.  That leaves the allegation concerning 

Johnson’s failure to retract as the sole factual allegation supporting the assertion that Johnson 

acted with actual malice.   

While the failure to retract may, under certain circumstances, “tend[] to support a finding 

of actual malice,” Zerangue, 814 F.2d at 1071; see also Milsap v. Journal/Sentinel, Inc., 100 

F.3d 1265, 1271 (7th Cir. 1996) (“Perhaps under certain circumstances a refusal to retract a 

published statement might be evidence of actual malice in its publication.”), the decision not to 

retract is, in and of itself, insufficient to establish by clear and convincing evidence that a 

defendant acted with actual malice.  Sullivan, 376 U.S. at 286; Edwards v. Nat’l Audobon Soc’y, 

Inc., 556 F.3d 113, 121 (2d Cir. 1977) (“Surely liability under the ‘clear and convincing proof’ 

standard of New York Times v. Sullivan cannot be predicated on mere denials, however 

vehement; such denials are so commonplace in the world of polemical charge and countercharge 

that, in themselves, they hardly alert the conscientious reporter to the likelihood of error.”); 

Schwartz v. Worrall Publ’ns, Inc., 610 A.2d 425, 431 (N.J. Super. Ct. App. Div. 1992) (noting 

the limited probative value of “post-publication inaction” in establishing actual malice (citing 

Harte–Hanks, 491 U.S. at 688)).  The reasons that such evidence lacks substantial probative 

value are twofold.  First, a failure to retract occurs, by definition, after publication, meaning that 

its probative value as to a defendant’s state of mind at the time of publication is dubious at best.  

See McFarlane v. Sheridan Square Press, Inc., 91 F.3d 1501, 1515 (D.C. Cir. 1996) 

(“McFarlane presents no authority, however, nor are we aware of any, for the proposition that a 



  39 

publisher may be liable for defamation because it fails to retract a statement upon which grave 

doubt is cast after publication.”)  Second, a plaintiff’s denial as to the veracity of a story only 

“serves to buttress a case for actual malice when there is something in the content of the denial or 

supporting evidence produced in conjunction with the denial that carries a doubt-inducing 

quality.”  1 Rodney A. Smolla, Law of Defamation § 3:65.50 (2013).  Here, there is no basis for 

inferring that knowledge of Biro’s complaint in this case should have conferred such “a doubt-

inducing quality.”  Thus, a defendant’s decision not to retract failure is not in itself enough to 

nudge an allegation of actual malice from conceivable to plausible, especially in a case such as 

this, where the article itself has the facial appearance of reliability.   

The claim that Paddy Johnson acted with actual malice is particularly implausible, given 

that, as the Johnson Article itself notes, she published a piece before the publication of the Grann 

Article that implicitly credited Biro’s work.  See Paddy Johnson, The 50 Million Question, The 

Reeler, Nov. 14, 2006, available at www.thereeler.com/features/the_50_million_question.php. 

Given the New Yorker’s reputation and the nature of the Grann Article, it is far more likely that 

the Grann Article caused Johnson to reevaluate her opinion of Biro than that the Johnson Article 

contains content that she knew to be, or believed might well be, false.  See Iqbal, 556 U.S. at 679 

(explaining that, where a course of conduct is “consistent with” illicit behavior, a complaint 

should be dismissed where that conduct “was not only compatible with, but indeed was more 

likely explained by, lawful . . . behavior” (citing Twombly, 550 U.S. at 567)). 

Biro has therefore failed to state a claim against Paddy Johnson. 

 b. Business Insider 

Plaintiff’s Sixth Claim contains the following sentence concerning Business Insider’s 

actual malice: “Defendant Business Insider Inc. acted with actual malice, in that it knew or 



  40 

should have known that the statement of fact in the article was false, and they [sic] published it 

notwithstanding that knowledge.”  (TAC at ¶ 248).  This allegation is insufficient to state a claim 

for actual malice.  Indeed, once the Court “strip[s] away and discard[s] the complaint’s 

conclusory legal allegations,” there is nothing left.  

In his opposition to Business Insider’s motion, Biro purports to offer “direct evidence” of 

actual malice:  

Mr. Biro commenced this action on June 29, 2011, and it 
immediately attracted considerable media attention.  The BI article 
which is the basis of this claim was published a week later, on July 
6, 2011, and BI had published a separate article about the suit that 
same day.  See Zeveloff, “Renowned Forensic Art Inspector Sues 
The New Yorker For Calling Him a Fake,” available at 
http://www.businessinsider.com/art-inspector-sues-new-yorker-
david-grann-2011-7 (accessed November 13, 2012) (copy annexed 
to Exhibit A to Altman declaration).   
 

(Opp’n. to BI at 8-9.)17

In any event, an allegation that Business Insider knew of the lawsuit and nonetheless 

published the story is far from “direct evidence” of actual malice, nor is it—by itself—even 

compelling circumstantial evidence of actual malice.  See Masson, 960 F.2d at 902 (the fact that 

a republisher of a New Yorker article was contacted by plaintiff’s attorney and “dismiss[ed] [the 

  In fact, the Business Insider Article was published, at least according to 

the Complaint, on July 5, 2011 (TAC at ¶ 243), and given that Biro demanded a retraction after 

the Business Insider Article’s publication (id. at 246), it is entirely possible that Zeveloff, who 

wrote both articles, learned of the lawsuit not before writing the Business Insider Article, but 

rather as a result of Biro’s demanding a retraction.   

                                                 
17 Of course, this Court need not consider allegations made in Biro’s opposition that are absent 
from the Complaint.  See Friedman v. MiraMed Revenue Grp., LLC, No. 12 Civ. 5328 (VB), 
2012 WL 5992163, at *3 (S.D.N.Y. Nov. 19, 2012) (declining “to consider the additional facts 
set forth in plaintiff's opposition papers that are not in his complaint”).  The Court considers 
those allegations here in lieu of providing Biro leave to amend.    



  41 

plaintiff’s] claims that he was misquoted” was insufficient evidence of actual malice, given the 

New Yorker’s  “sterling reputation for accuracy and the existence of its fabled fact-checking 

department”).  The fact that a plaintiff brings a lawsuit for defamation does not necessarily 

indicate that the person has been defamed.  Like other forms of denials, defamation lawsuits are 

“so commonplace” that “in themselves, they hardly alert the conscientious reporter to the 

likelihood of error.”  Harte-Hanks, 491 U.S. at 691 n.37 (citation omitted).  

Biro’s allegation of actual malice lacks plausibility.  That is particularly true because 

Biro’s own papers provide evidence that Business Insider did not act with actual malice.  First, 

the complaint acknowledges that Business Insider promptly retracted the sections of the Business 

Insider Article relating to Biro, which makes it less likely that it acted with actual malice.  See 

Hoffman, 433 F. Supp. at 605.  Second, Zeveloff’s article on Biro’s lawsuit is indisputably 

impartial, quoting the Complaint’s assertion that the Grann Article is a “false and defamatory 

screed.”  The fact that Zeveloff published a second article focusing on Biro’s denial of the 

accusations in the Grann Article makes it even less plausible that Zeveloff or her publisher were 

behaving with actual malice.  Accord Harris v. City of Seattle, 152 Fed. App’x. 565, 569 (9th 

Cir. 2005) (including denials of a plaintiff rebuts inference of actual malice); Tavoulareas v. 

Piro, 817 F.2d 762, 794 n.44 (D.C. Cir. 1987) (“And we again note that the ‘personally urge’ 

statement in the piece itself was coupled with a statement of Mobil’s written denial of that 

charge, an even-handed approach that scarcely bespeaks the presence of actual malice.”). 

Accordingly, Biro’s claim that Business Insider acted with actual malice lacks 

plausibility.  Because he has failed to sufficiently allege actual malice against Business Insider, 

the claim against this defendant must be dismissed.  

 



  42 

  c. Yale University Press  

Plaintiff’s Ninth Claim alleges: “Defendant Yale University Press acted with actual 

malice, in that it knew or should have known that many of the statements of fact in the article 

were false, and they published the excerpt notwithstanding” and because YUP “knew or should 

have known of the existence of this action, which had been widely publicized at the time of 

publication, and chose to publish this language notwithstanding that plaintiff had already sued 

others for defamation arising from the Article.” (Compl. at ¶¶ 284-85.)  

Again, the allegation in paragraph 284 is merely conclusory and is thus discarded at the 

outset.  Shay, 702 F.3d at 82-83.  That leaves Biro’s allegation that YUP knew or should have 

known of the existence of this action and nonetheless permitted the Toynton Biography to be 

published.  This allegation is also insufficient to “nudge” the complaint’s allegation that YUP 

acted with actual malice from possible to plausible.  First, the Third Amended Complaint merely 

alleges that YUP “knew or should have known” about the litigation—an allegation that is 

consistent with a negligence standard—but actual malice, as explained above, is a subjective 

standard, requiring recklessness at a minimum.  Therefore, the allegation that YUP “should have 

known” about the litigation is insufficient to plead actual malice.  Second, Biro has not made any 

fact-based allegations at all indicating that YUP knew of the lawsuit pending in this Court.  For 

example, the complaint does not allege that it informed YUP of the lawsuit before the book’s 

publication.  Third, even if YUP did know of the litigation, Biro has failed to allege that YUP 

knew that Biro was at issue in the Toynton Biography.18

                                                 
18 YUP argues that Biro has more generally failed to adequately allege that he is the “purported 
forensic expert” referenced in the Pollock biography.  And indeed, it is true that Biro’s sole 
allegation purporting to demonstrate that the book’s reference to the “purported forensic expert” 
is “of and concerning” Biro is conclusory.  However, the Court need not reach the question 

  Toynton’s book does not mention Biro 



  43 

by name, nor does it cite the Grann Article or any articles by Biro, and there is simply no reason 

to suspect that the book’s publisher understood Toynton’s reference to a “purported forensic 

expert” to be an allusion to Biro.19

Accordingly, Biro has failed to state a claim against YUP. 

  Of course, unless YUP knew that Biro was at issue in the 

book, it could not have acted with actual malice in permitting the publication to go forward.  

Finally, even if Biro had adequately alleged both that YUP knew that Biro was referenced in the 

biography and that YUP knew that Biro had commenced an action alleging that the Grann 

Article was defamatory, Biro’s allegation that YUP nonetheless decided to proceed with 

publication would not, standing alone, be sufficient to render Biro’s “actual malice” allegation 

plausible.  See supra. 

2. The New Yorker Defendants 

 The New Yorker Defendants also argue that Biro has failed to sufficiently allege actual 

malice as to the New Yorker Defendants, Grann and Advance.   

 After the conclusory allegations are stripped away (see TAC at ¶¶ 174-75 (alleging that 

the New Yorker Defendants “either knew or believed or had reason to believe that many of the 

statements of fact in the Article were false and inaccurate, and nonetheless published them 

anyway” and that “Defendants Advance and Grann acted with actual malice, or in reckless 

disregard of the truth, or both”); id. at  ¶ 34 (alleging generally that Grann “distorted the 

substance of [his] interviews [with Biro]”)), the complaint appears to contain five types of 

allegations purporting to establish that the New Yorker Defendants acted with actual malice: (1) 
                                                                                                                                                             
whether this is an independent ground for dismissal.  For purposes of the Court’s discussion of 
actual malice, it is assumed that the referenced “purported forensic expert” is indeed Biro. 

19 Nor, even if YUP did know Biro was the “purported forensic expert,” is there any reason to 
suspect that YUP knew that the Toynton Biography’s conclusions were based on the Grann 
Article, as that Article is neither mentioned by, nor cited in, the Toynton Biography. 



  44 

that they failed to investigate (id. at ¶¶ 52-53); (2) that they relied on anonymous and biased 

sources (id. at ¶¶ 31, 46, 47, 111, 150-69); (3) that the Grann Article “ignores the many other 

works of art which plaintiff has worked with over the years, as well as many of his satisfied 

clients” (id. at ¶¶ 37); (4) that they failed to retract a statement (id. at ¶ 161); and (5) that Grann 

has “defamatory propensities.” (Id. at ¶¶ 146-49).20

 Initially, the allegation concerning Grann’s “defamatory propensities” is legally 

insufficient.  This allegation is based on a separate action brought against Grann for defamation.  

Because there was no adjudication on the merits or legally permissible findings of fact in that 

action, it is immaterial, and must be stricken under Rule 12(f).  See In re Merrill Lynch & Co. 

Inc. Research Reports Sec. Litig., 218 F.R.D. 76, 78-79 (S.D.N.Y. 2003).  

   For the reasons explained below, “none of 

[the plaintiff’s] allegations – singly or together – plausibly suggest that . . . [the New Yorker 

Defendants] either knew that [their] statements were false or had serious doubts about their truth 

and dove recklessly ahead anyway.”  Schatz, 669 F.3d at 58. 

 Biro next alleges that Advance and the New Yorker “had more than ample time to 

investigate and determine the validity of the statements made” before publishing the Grann 

Article “but failed to do so,” and that they “failed to comport themselves” as “assiduous and 

thorough fact-checkers . . . .”  (Id. at ¶¶ 52-53; see also id. at ¶ 172 (alleging that Advance 

                                                 
20 In his opposition brief, Biro also asserts that “the fact that the Court’s dismissal decision 
specifically noted that portions of the Article had gone beyond facts set out in the Canadian court 
proceedings, and that by interviewing the participants defendants could not rely on the fair-
reporting privilege . . . also supports a claim of malice.”  (Opp’n. to NY Defs. at 16.)  This does 
not follow.  The Court declined to dismiss Biro’s claim as to the Hendler lawsuit both because 
the New Yorker Defendants failed to proffer “any documents of which to take [] judicial notice,” 
and because Grann’s account of the Hendler lawsuit was based in part on interviews with 
Hendler’s wife and attorney.  Biro, 883 F. Supp. 2d at 482.  Neither the fact that the New Yorker 
Defendants failed to attach the relevant court proceedings to their motion to dismiss, nor the fact 
that Grann interviewed, and quoted, Hendler’s wife and attorney, speaks to the question whether 
Grann or Advance acted with actual malice in making the allegedly defamatory statements 
concerning the Hendler action. 



  45 

“failed to exercise that degree of responsibility which was appropriate . . . .”).  First, these are 

conclusory allegations, bereft of any factual support.  Second, the failure to investigate is not 

evidence of actual malice, unless there are “obvious reasons to doubt the veracity” of the 

allegedly defamatory statements.  Celle v. Filipino Reporters Enters. Inc., 209 F.3d 163, 190 (2d 

Cir. 2000) (citing St. Amant, 390 U.S. at 732).  Biro has not alleged any facts at all indicating 

that Advance had “obvious reasons” to doubt the Grann Article’s veracity.  Accord Schatz, 669 

F.3d at 56, 58 (failure of defendant to perform an “additional investigation” insufficient to allege 

actual malice).  To the contrary, the Grann Article appears to be the product of an enormous 

amount of careful and diligent research.  Indeed, the complaint confirms this, noting that Grann 

worked on the Article “for nearly one year.”  (TAC at ¶ 151.)  In short, it is implausible that 

Grann’s publishers would have reason to suspect that the Grann Article contained falsehoods. 

 Biro’s allegation that the Grann Article chooses to focus on only certain works 

authenticated by Biro and ignores “his many satisfied clients” is similarly unavailing.  (Id. at 

¶ 37.)  As explained above, the fact that an article is one sided or fails to include as many 

positive features about the subject as negative ones “has no tendency to prove that the publisher 

believed it to be false.”  Westmoreland, 601 F. Supp. at 68; see also Reliance Ins. Co., 442 F. 

Supp. at 1341 (rejecting the plaintiff’s contention that omission is evidence of actual malice: 

“Obviously the author of an article will have to choose which facts to include and which to omit.  

It is impossible to print all of the facts on which an opinion or belief is based . . . .  Were the 

courts or criticized corporations to be allowed to dictate the contents of such articles, censorship 

would have won out over free speech and the right to dissent.”).  It is not surprising that Grann 

decided to focus his article on the paintings authenticated by Biro, such as the piece purchased 

by Teri Horton, that received the most publicity, nor does it bespeak actual malice that Grann 



  46 

chose to focus on the instances of authentication that raised questions about Biro’s methods, 

rather than those that did not.  Moreover, while the Grann Article certainly does focus on 

particular paintings authenticated by Biro, it is by no means the case that the article attempts to 

hide the breadth of Biro’s oeuvre, or the impressiveness of his clientele; rather, Grann notes both 

that Biro has among his clients “[s]everal of the world’s top connoisseurs,” and that Biro has 

authenticated many paintings that were not the focus of the article, including “two Picassos, half 

a dozen Turners, a Thomas Hart Benton, and close to a dozen other Pollocks.”  (Grann Article at 

12-13.)   

The complaint also alleges that the Grann Article relies “to a significant extent on 

anonymous” sources. (Id. at ¶ 31.)  The Supreme Court has explained, and the Second Circuit 

has reaffirmed, that reliance “wholly on an unverified, anonymous source” may be probative 

evidence of actual malice.  Behar, 238 F. 3d at 174 (citing St. Amant, 390 U.S. at 732).  For 

example, in St. Amant, the Supreme Court noted that, where a story is “based wholly on an 

unverified anonymous telephone call,” a jury could find actual malice.  390 U.S. at 731.  As a 

Florida appellate court pointed out in its analysis of St. Amant, “where an anonymous tipster 

conveys the information, one would be hard put not to have serious doubts about the authenticity 

of the tip.”  Holter v. WLCY T.V., Inc., 366 S. 2d 448, 453 (Fla. App. 1978).  In this action, 

however, the article at issue in not based on one source, but many, and none of the four 

remaining passages comes from “an anonymous tipster.”  It is true that Grann does not name 

Lipsz’s attorney, who is quoted as referring to Biro as a “con man,” but that does not make the 

source “anonymous.”  Indeed, the fact that Grann chose not to give the name of Lipsz’s lawyer 

does not speak to whether a jury could infer that Grann must have had “serious doubts about” the 

attorney’s value as a source.  Accord Braden v. News World Commc’ns, Inc., 1991 WL 161497, 



  47 

at *13 (D.C. Super. Mar. 1, 1991) (reporter’s use of an unnamed source is not evidence of actual 

malice, even where it violates the paper’s practices as set forth in its employee handbook, 

because “plaintiff must prove more than an extreme departure from professional standards to 

establish actual malice” (citing Harte-Hanks, 491 U.S. at 665)).  Similarly, the passage 

concerning the Matter and Horton paintings relies in part on the director of the Pollock-Krasner 

House & Study Center, who teaches at the FBI academy, another unnamed, but not anonymous, 

source.  Here, too, the fact that the source remains unnamed in the Grann Article does not make 

Biro’s assertion of actual malice any more plausible.21

 Relatedly, the Complaint alleges that the Grann Article relied on “untrustworthy or 

biased sources.”  (TAC at ¶ 46.)  The Third Amended Complaint focuses on one source in 

particular, Theresa Franks, whom Biro claims to be “one of the defendants’ principal sources for 

the Article.”  (Id. at ¶ 150.)  However, there is no reason to believe—nor does the complaint 

allege—that Franks was a source for any of the four remaining defamatory passages.  Indeed, 

while Biro’s opposition brief encourages the Court to find that Grann acted with actual malice by 

relying on Franks, it does not explain how Franks is in any way connected to the four passages in 

question.  (Opp’n. to NY Defs. at 15-16.)  To the contrary, Grann explicitly relies on other 

sources in these passages.  Therefore, Frank’s reliability is irrelevant to Grann’s alleged actual 

malice in writing the four allegedly defamatory passages at issue.

 

22

                                                 
21 Moreover, Grann cites the unnamed FBI agent solely for the proposition that “in the 
overwhelming majority of cases involving disputed art, the work fails to be authenticated.”  Biro, 
883 F. Supp. 2d at 501.  Thus, although the agent is cited in the context of Grann’s discussion of 
the Provenance Venture, it does not in any way speak to the allegedly defamatory conduct at 
issue. 

 

22 Moreover, it is questionable whether the Third Amended Complaint sufficiently alleges that 
Grann had any reason at all to suspect that Franks was a biased or untrustworthy source.  Thus, 
even if Franks were relied on for the passages in question, this would not be sufficient to plead 
actual malice.  See Bose Corp. v. Consumers Union of U.S., 466 U.S. 485, 512 (1984).   



  48 

 The complaint also suggests that Marion Hendler was an unbiased and untrustworthy 

source, because “[i]n June 2011, plaintiff commenced a civil action for defamation in Montreal 

Superior Court against [her] based upon the statements attributed to her in the Article” and she 

“subsequently defaulted in the action, thereby admitting the allegations therein that the 

statements which she made to defendant Grann were false.”  (TAC at ¶¶ 98-100.)  Of course, the 

fact that Biro sued Hendler for defamation after the publication of the Grann Article is not 

relevant to Grann’s state of mind at the time he wrote the allegedly defamatory passages at issue.  

Thus, these allegations, like the allegations concerning Frank, fail to render more plausible 

Biro’s assertion that Grann and Advance acted with actual malice.   

 Finally, the Court is left with Advance’s failure to retract.  (Id. at ¶ 161.)  As explained 

above, however, a defamation defendant’s behavior after the publication of a defamatory 

statement is not enough to nudge allegations from possible to plausible.  Moreover, Biro’s 

allegation concerning the New Yorker Defendants’ failure to retract pertains particularly to its 

failure to “print[] a clarification or correction of the statement in the Article regarding the fate of 

Theresa Frank’s counterclaim against Park West Gallery.”  (Id. at ¶ 161.)  This is not relevant to 

any of the four passages at issue.  Nor does the complaint indicate how the New Yorker 

Defendants might have come to learn that the jury verdict on Frank’s counterclaim was vacated. 

Not only has Biro failed to provide factual allegations rendering it plausible that the New 

Yorker Defendants acted with actual malice, but there is evidence in the record suggesting that it 

is implausible that they acted with the requisite intent—most notably, the Grann Article itself.  A 

substantial portion of the article concerns Grann’s interviews of Biro and pressing him for 

answers, and Grann spends the last few pages of his article detailing Biro’s response to nearly 

every suspicion raised by the article.  In fact, Grann provides Biro’s views on the subject matter 



  49 

of each of the four remaining allegedly defamatory passages.  (See Grann Article at 15 (“When I 

first talked to Biro about Matter’s cache . . . .); id. at 27 (quoting Biro responding to Grann’s 

“mention[ing] that a scientist deemed it incredible that [Biro] had found acrylic on Pollock’s 

studio floor . . . .”); id. at 19 (“In a written response, the Biros called the allegations [in the 

Hendler lawsuit] ‘false and defamatory’ . . . .”); id. at 26 (quoting Biro explaining that the past 

lawsuits against him “stemmed from disgruntled ‘treasure seekers’ who ‘hoped to turn a 

thousand into ten or even into millions and then turned on us and still make nasty comments 

because their greed did not turn to gold’”); id. at 27 (relaying Biro’s averment that “he had no 

financial stake in Horton’s painting”); id. (“He acknowledged that he had been involved with 

Ted Volpe and the plan to create Provenance, but he said, ‘Eventually, basically, I just turned my 

back on it, because it became far too commercial in its scope and I didn’t see that the integrity of 

my work would be suitably protected.’”); id. at 12 (“Biro told me that he maintains a firewall 

between his research and the sale of a painting, and that he receives the same fee – two thousand 

dollars a day – regardless of the outcome of his investigation.”); accord Harris, 152 Fed. App’x. 

at 569 (“[T]he fact that KING included Ms. Harris’s denials in its broadcast rebuts an inference 

of actual malice”).  Moreover, as Biro himself has noted, the Grann Article does “not actually 

assert that Mr. Biro was a forger, but only quoted people who raised questions about the issue, 

and who only implied he was.”  (Opp’n. to BI at 10.)  In other words, while the Article may 

reflect an unflattering portrayal of Biro, it is bereft of “express accusations,” but rather “lays out 

evidence that may raise questions, and allows the reader to make up his or her own mind.”  Biro, 

883 F. Supp. 2d at 482; see also id. at 483 (“This type of inquisitive approach falls short of the 

‘hatchet job’ that Biro’s counsel described at oral argument.”).  Such a style of reporting is far 

from what might be expected of an author acting with actual malice.   



  50 

 In short, missing from the complaint are any factual allegations suggesting that Biro 

could plausibly demonstrate by clear and convincing evidence that the New Yorker Defendants 

published the four allegedly defamatory statements with actual malice: he has failed to allege 

that Grann or Advance had a motive for sabotaging Biro;23 that the Grann Article fabricated or 

recklessly distorted quotes given by Biro or another source; that internal inconsistencies 

contradicted the allegedly defamatory assertions; that the allegedly defamatory passages were 

inherently improbable or that the face of the Grann Article suggests actual malice; that Grann 

relied on wholly unverified or patently unreliable sources; or that Grann or his publishers made 

statements or acted in a manner indicating that they knew or suspected that the allegedly 

defamatory statements were false.  Given the lack of factual assertions suggesting actual malice, 

Biro has failed to state a claim against the New Yorker Defendants.24

VII. Conclusion 

 

 For the foregoing reasons, the New Yorker Defendants’ motion for an order finding Biro 

to be a public figure is GRANTED, and their motion for judgment on the pleadings is 

                                                 
23 The closest thing to an allegation of motive in the Third Amended Complaint is that the New 
Yorker Defendants “succumb[ed] to . . . confirmation bias . . . .”  (TAC at ¶¶ 44-45 (citation 
omitted).)  One behaving with a confirmation bias acts with “unwitting selectivity in the 
acquisition and use of evidence. . . .  [T]hat people can and do engage in case-building 
unwittingly, without intending to treat evidence in a biased way or even being aware of doing so, 
is fundamental to the concept.”  Raymond S. Nickerson, Confirmation Bias: Ubiquitous 
Phenomenon in Many Guises, 2 Rev. Gen. Psychol. 175, 175-76 (1998).  Thus, Biro’s allegation 
that Grann and Advance acted with confirmation bias conflicts with their other allegations 
suggesting the New Yorker Defendants acted with actual malice.  In any event, this allegation is 
also conclusory and, by itself, fails to support a plausible inference of actual malice. 
  
24 Because Biro has failed to state claims against the moving Defendants, the Court need not 
consider the other arguments raised in Defendants’ briefs, including the New Yorker 
Defendants’ contention that the remaining claims should be dismissed under the incremental 
harm and subsidiary meaning doctrines. 



  51 

GRANTED.  The motions to dismiss by Yale University Press, Paddy Johnson, Gawker Media, 

and Business Insider are also GRANTED. 

 The Clerk of the Court is directed to terminate the motions at 100, 105, 108, 116, 132, 

142, and 156. 

SO ORDERED. 
 
Dated: New York, New York 

August 1, 2013 

            
 


	Federal Rule of Civil Procedure 12(c) provides that “[a]fter the pleadings are closed – but early enough not to delay trial – a party may move for judgment on the pleadings.”  Under Rule 12(c), “a party is entitled to judgment on the pleadings only if it has established that no material issue of fact remains to be resolved and that [it] is entitled to judgment as a matter of law.” Bailey v. Pataki, No. 08 Civ. 8563 (JSR), 2010 WL 234995, at * 1 (S.D.N.Y. Jan. 19, 2010) (quotation marks and citations omitted) (alteration in original).  “The standard for granting a Rule 12(c) motion for judgment on the pleadings is identical to that of a Rule 12(b)(6) motion for failure to state a claim.”  Patel v. Contemporary Classics of Beverly Hills, 259 F.3d 123, 126 (2d Cir. 2001) (citations omitted).  Thus, while the Court “accept[s] all factual allegations in the complaint as true and draw[s] all reasonable inferences” in favor of the non-movant, Bank of NY v. First Millennium, Inc., 607 F.3d 905, 922 (2d Cir. 2010) (internal quotation marks and citations omitted), “[t]o survive a Rule 12(c) motion, the complaint must contain sufficient factual matter to ‘state a claim to relief that is plausible on its face.’”  Graziano v. Pataki, 689 F.3d 110, 114 (2d Cir. 2012) (quoting Twombly, 550 U.S. at 570).

