
(2002) 7 Media & Arts Law Review 253 

FOREIGN OWNERSHIP OF MEDIA AND TELECOMMUNICATIONS: 

AN AUSTRALIAN STORY 

JOCK GIVEN1 

 

ABSTRACT 

[253] This article explains the range of laws currently affecting foreign participation 

in Australian broadcasting and other media and communications sectors. It outlines 

current ownership and control patterns in different sectors of the Australian media 

and communications industries. It also explores foreign ownership laws’ impact and 

origins, and assesses arguments for and against changes to them. 

 

On 21 March 2002, legislation was introduced into Australia’s federal Parliament 

which, among other things, would repeal the foreign ownership rules in the 

Broadcasting Services Act 1992.2 Although media has often been seen as perhaps the 

most sensitive of industries over which ‘outsiders’ might exercise control, this plan to 

liberalise foreign ownership restrictions came less than a year after the rejection of a 

proposal for foreign control of Australia’s largest developed energy resource on the 

North West Shelf, and a few months before the rejection of a proposal for higher 

foreign shareholding in QANTAS. 

 

This article explains the range of laws currently affecting foreign participation in 

Australian broadcasting and other media and communications sectors. It also explores 

their impact and origins, and assesses arguments for and against changes to them. 

 
The legal rules 

Overview 

The general law and policy about foreign participation in the Australian economy is 

set out in the Foreign Acquisitions and Takeovers Act 1975 (Cth) (FATA). More 

detail about the implementation of the law and policy, including specific rules about 

foreign investment in newspapers, is set in the ‘Summary [254] of Australia’s Foreign 

                                                 
1  Senior Research Fellow, Swinburne Institute for Social Research, Media and Communications 
Program, Swinburne University; jgiven@swin.edu.au.  
2 Broadcasting Services Amendment (Media Ownership) Bill 2002. 



Given, ‘Foreign Ownership of Media and Telecommunications: An Australian Story’ 

Investment Policy’ issued to explain that legislation.3 In addition, there are separate 

laws limiting foreign ownership and control in the television broadcasting and 

telecommunications sectors. These do not displace the Treasurer’s power under the 

general law to block the acquisition or establishment of media and communications 

businesses, even where they do not infringe the sector specific limits.4 Broadly, the 

laws: 

• limit foreign shareholdings in mass circulation newspapers, commercial and pay 

TV operations and the majority government owned telecommunications company 

Telstra; 

• limit the proportion of foreign directors on the boards of commercial TV 

companies and require Telstra’s Chairperson and a majority of its directors to be 

Australian citizens; 

• prohibit foreign control of commercial TV stations; and 

• require Telstra’s head office, base of operations and place of incorporation to 

remain in Australia. 

 

Although the laws provide strong powers to restrict foreign investment, the 

government’s general attitude across the whole economy is to welcome it. It believes 

foreign investment ‘provides scope for higher rates of economic activity and 

employment than could be achieved from domestic levels of savings’ and that 

‘foreign direct investment provides access to new technology, management skills and 

overseas markets’. One of the aims of foreign investment policy is to balance 

community concerns about foreign investment policy, particularly in sensitive sectors 

like developed residential real estate and media, against its economic benefits.5 

 

The Australian Government’s policy-making flexibility in this area is potentially 

affected by international trade agreements to which it is a party. It has made a 

commitment in the World Trade Organisation to avoid sector specific restrictions on 

foreign investment in telecommunications. 6  However, it has made no similar 

                                                 
3 The Treasury (Foreign Investment Policy Division) ‘Summary of Australia’s Foreign Investment 
Policy’, May 2000 <http://www.firb.gov.au/policy_pubs/policysummary1.htm#General> (20 
September 2002) 
4 Ibid [33]. 
5 Ibid [2]. 
6 See below n 21. 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 253 

 

commitments for newspapers or television, and under the bilateral Closer Economic 

Relations Agreement with New Zealand, has expressly preserved its ability to 

maintain limits on foreign ownership and control of broadcasters.7 

 

General 

The FATA and regulations made under it require proposals by foreign persons or 

corporations to acquire Australian assets valued at more than $50 million (or 

corporations controlling them) to be notified in advance to the Treasurer. The 

Treasurer can prohibit proposed transactions which he believes are contrary to the 

national interest. The Treasurer may also order divestiture where acquisitions 

implemented without prior notification are subsequently found to be contrary to the 

national interest. ‘National interest’ is an elastic concept. The ‘Summary of 

Australia’s Foreign Investment Policy’ under the legislation states: ‘The Government 

determines what is ‘contrary to the national interest’ by having regard to the widely 

held community concerns of Australians.’8 

 

For media, the ‘Summary of Australia’s Foreign Investment Policy’ indicates that all 

direct (‘non-portfolio’) proposals by foreign interests to invest in the media sector 

irrespective of size are subject to prior approval. Proposals involving portfolio 

shareholdings of 5 per cent or more must also be submitted for examination.9 

 

[255] Newspapers 

The ‘Summary of Australia’s Foreign Investment Policy’ sets more restrictive 

thresholds for mass circulation national, metropolitan, suburban and provincial 

newspapers. Under the policy: 

 

All proposals by foreign interests to acquire an interest of 5 per cent or more in an 

existing newspaper or to establish a new newspaper in Australia are subject to case-by-

case examination. The maximum permitted foreign interest (non-portfolio) 

investment/involvement in national and metropolitan is 30 per cent with any single 

                                                 
7  Protocol on Trade in Services to the Australia New Zealand Closer Economic Relations Trade 
Agreement, Australian Treaty Series 1988 No 20, Canberra, 18 August 1988 (entry into force: 1 
January 1989) <http://www.austlii.edu.au/au/other/dfat/treaties/1988/20.html>. 
8 ‘Summary of Australia’s Foreign Investment Policy’, above n 3, [6]. 
9 Ibid [32]. 



Given, ‘Foreign Ownership of Media and Telecommunications: An Australian Story’ 

foreign shareholder limited to a maximum interest of 25 per cent (and in that instance 

unrelated foreign interests would be to have aggregate (non-portfolio) shareholdings of 

a further five per cent). Aggregate foreign interest direct involvement in provincial and 

suburban newspapers is limited to less than 50 per cent for non-portfolio 

shareholdings.10 

 

The 25 and 30 per cent thresholds were set in 1993, allowing Canadian Conrad Black 

to increase his shareholding in the John Fairfax newspaper group.11  A House of 

Representatives Select Committee on the Print Media had recommended the previous 

year that individual foreign investors be allowed to exceed 20 per cent only where the 

proposal was in the national interest or where special arguments (such as a failing 

company) applied.12 

 

Free-to-air TV 

Under the Broadcasting Services Act: 

• a foreign person must not be in a position to exercise control of a commercial TV 

licence — a person is deemed to be in a position to exercise control if they have 

company interests exceeding 15 per cent in a company holding a commercial TV 

licence; 

• two or more foreign persons must not have company interests exceeding 20 per 

cent in a commercial TV broadcasting licensee; 

• not more than 20 per cent of the directors of companies holding commercial TV 

broadcasting licences can be foreign persons.13  

‘Company interests’ encompass shareholdings, votes, dividends or winding up 

interests.14 

 

Pay TV  

Under the Broadcasting Services Act: 

                                                 
10 Ibid [35]. 
11 See Senate Select Committee on Certain Aspects of Foreign Ownership Decisions in relation to the 
Print Media, Percentage Players: The 1991 and 1993 Fairfax Ownership Decisions (June 1994). 
12  House of Representatives Select Committee on the Print Media, News and Fair Facts: The 
Australian Print Media Industry (March 1992) 332–4. 
13 Broadcasting Services Act 1992 Div 4 of Pt 5 and Sch 1. 
14 Ibid s 6. 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 253 

 

• a foreign person must not hold company interests exceeding 20 per cent in a 

company holding a subscription television broadcasting licence; 

• two or more foreign persons must not have company interests exceeding 35 per 

cent in a company holding a subscription television broadcasting licence.15 

• there are no limits on foreign control of subscription television broadcasting 

licences or directorships equivalent to those applying to commercial TV licences. 

There are also no limits on foreign holdings of company interests in subscription 

television narrowcasting licences, open narrowcasting or datacasting licences. 

 

[256] Radio 

The Broadcasting Services Act places no specific limits on foreign ownership or 

control of commercial radio licences beyond those imposed by the FATA. The radio 

industry is therefore subject only to the general law as interpreted in the General 

Policy Guidelines. 

 

Telecommunications 

There are two restrictions on foreign ownership in this sector. One affects the former 

public monopoly carrier, Telstra, and the second affects other telecommunications 

carriers. 

 

Restrictions on Telstra 

The federal government owns 50.1 per cent of the shares in the former public 

monopoly carrier, Telstra, following two rounds of privatisation in the late 1990s. 

Foreign shareholding and participation in the activities of the company are restricted 

in a number of ways.16 

• Limits are imposed on individual foreign ownership and total foreign ownership. 

Individual foreign persons are not permitted to hold more than 5 per cent of the 

publicly-traded shares in the company (that is, a 2.5 per cent stake in the company 

as a whole) and total foreign persons are not permitted to hold more than 35 per 

cent (17.5 per cent of the whole company). If either of these situations arise, an 

‘unacceptable foreign ownership situation’ is said to exist. 

                                                 
15 Ibid s 109. 
16 Telstra Corporation Act 1991 Pt 2A. 



Given, ‘Foreign Ownership of Media and Telecommunications: An Australian Story’ 

• Telstra’s chair, and a majority of Telstra’s directors, must be Australian citizens. 

• Telstra’s head office, base of operations and place of incorporation are to remain 

in Australia.17  

 The Government’s policy on the privatisation of the rest of Telstra is a matter of 

some contention within the Government. The Government went to the 2001 election 

stating ‘we will not take any steps to privatise any more of Telstra unless and until we 

are satisfied services are adequate.’ 18  An inquiry to further review services in 

regional, rural and remote areas was announced in August 2002.19 

 

Restrictions on other carriers 

The Telecommunications Act 1997 gives the Minister the power to impose limits on 

foreign ownership of licensed telecommunications ‘carriers’ — the companies which 

own or control transmission infrastructure (s 65). 

 

The Guidelines to the FATA state: 

 

Prior approval is required for foreign involvement in the establishment of new entrants 

to the telecommunications sector or investment in existing businesses in the 

telecommunications sector. Proposals above the notification thresholds will be dealt 

with on a case-by-case basis and normally be approved unless judged contrary to the 

national interest.20 

 

WTO commitment 

The World Trade Organisation settled an agreement on basic telecommunications 

under the General Agreement on Trade in Services (GATS) in February 1997. This 

occurred at the same time as Australia was [257] overhauling its telecommunications 

laws. Australia committed itself to ‘no sector specific foreign equity limits for new 

carriers’ if that was the Parliamentary outcome of the ‘Open Competition’ reforms 

                                                 
17 Specifically, ‘Telstra must ensure that the central management and control of Telstra is ordinarily 
exercised at a place in Australia’ (s 8BQ) and, without limiting Telstra’s capacity to engage in activities 
outside Australia, ‘Telstra must ensure that it maintains a substantial business and operational presence 
in Australia’ (s 8BR). 
18  Senator Richard Alston (Minister for Communications, IT and the Arts), ‘Mr Beazley must 
immediately clarify Labor’s position on Telstra’, Media Release, 23 May 2001. 
19  Senator Richard Alston, (Minister for Communications, IT and the Arts), ‘Regional 
Telecommunications Inquiry’, Media Release 193/02, 16 August 2002. 
20 ‘Summary of Australia’s Foreign Investment Policy’, above n 3, [37]. 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 253 

 

being debated at the time. It said, ‘[t]he Government has introduced legislation aimed 

at implementing an unlimited number of basic telecommunications carrier licences 

from 1 July 1997 and Australia binds itself to the outcome of this Parliamentary 

process in terms of numbers of carrier licences and foreign equity applying to new 

carrier licences.’21 The commitment explained the status of Telstra privatisation and 

the arrangements in place at the time affecting the ownership and control of Optus and 

Vodafone. 22  It stated, ‘[m]easures shall be maintained to ensure that these 

arrangements continue to apply after 30 June 1997’. The actual result of those reforms 

and subsequent regulatory action means the WTO commitment would probably be 

interpreted as prohibiting sector specific foreign investment restrictions except for 

Telstra. 

 

Satellite 

There are no provisions relating specifically to satellite services. Carriage services 

provided by satellite are regulated under the Telecommunications Act; content 

services provided by satellite may be regulated under the Broadcasting Services Act. 

 

The rules’ impact 

Print 

Newspapers 

Daily and Sunday newspaper circulation is dominated by Murdoch’s News Limited 

and, to a much lesser extent, John Fairfax. News and related companies publish daily 

newspapers in all State and territory capital cities except Perth and Canberra, plus the 

national daily The Australian. John Fairfax publishes the daily broadsheets in Sydney 

and Melbourne and the national financial daily the Australian Financial Review. 

 

 

 

                                                 
21 World Trade Organisation Group on Basic Telecommunications, ‘Communications from Australia 
— Final Schedule on Basic Telecommunications under the General Agreement on Trade in Services 
(GATS)’, Doc 97-0600, S/GBT/W/1/Add.10/Rev.2, 14 February 1997. 
22  There were no limits on total foreign equity in Optus. However, there were certain limits on 
individual foreign equity holdings. Also, the Chairman and directors of Optus had to be Australian 
citizens, other than those directors (who must comprise the minority) appointed by the then two current 
major foreign investors. There was also a requirement for majority Australian ownership of mobile 
carrier Vodafone. All these requirements were subsequently removed. 



Given, ‘Foreign Ownership of Media and Telecommunications: An Australian Story’ 

Owners’ shares of newspaper circulation 2001 (per cent) 

Controlling 
group 

Capital 
city dailies 
Monday-
Friday 

Capital 
city 
Saturdays 

Capital 
city 
Sundays 

Regional  
dailies 

Capital 
city 
suburban 

News Corp/ 
Queensland 
Press/ 
Independent 
Newspapers 
NZ/Murdoch 

68 60 77 25 62 

John Fairfax 21 26 22 16 20 
West Australian 
Newspapers 

9 12  1 0.5 

Rural Press 2 2 1 14 2.5 
APN News and 
Media/O’Reilly 

- - - 28 - 

Other - - - 32 15 
Total 100 100 100 100 100 
Includes titles where the controller indicated is the equal largest shareholder.  

Source: Communications Update Media Ownership Issue, no 164, April 2002, Table 

12. Circulation figures for the half-year to December 2001. 

 

[258] Murdoch’s dominance of the daily and Sunday newspaper market arose in 

1986, before the articulation of the newspaper ownership limits now set out in the 

general policy on foreign ownership. 23  When the government announced the 

introduction of the cross-media laws late that year, Murdoch, who then owned the Ten 

network stations in Sydney and Melbourne, some radio and some newspapers, 

launched a takeover bid for the Herald and Weekly Times Group. It ran newspapers 

comprising nearly 50 per cent of metropolitan daily circulation, plus TV and radio 

stations. The Acting Treasurer approved the acquisition under the FATA.24 The then 

Trade Practices Commission also examined the competitive consequences of the 

transaction. It approved the acquisition under the Trade Practices Act, subject to 

Murdoch’s disposal of four tabloid newspapers, all of which were subsequently 

closed.25 

 

                                                 
23 See P Chadwick, Media Mates: Carving up Australia’s Media (1989). 
24 S Burrell and M Steketee, ‘HWT: Govt clears obstacle from Murdoch takeover bid’, Sydney Morning 
Herald, 14 January 1987, news and features section, 1. 
25 News and Fair Facts, above n 12, 418–24. 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 253 

 

Subsequent actions under the FATA included the rejection of Murdoch’s attempted 

purchase of the majority of newswire service, Australian Associated Press in 1987 but 

approval of his acquisition of AAP’s share of Reuter and half of Australian Newsprint 

Mills; a public signal in April 1988 that the Treasurer would not approve any bid by 

Robert Maxwell for the Melbourne Age newspaper; and the rejection of the 

acquisition of 49.9 per cent of the Perth Daily News by a Malaysian company, MUI 

Australia.26 The paper subsequently closed. 

 

Newspaper foreign ownership rules were again closely scrutinised when a number of 

media companies were recapitalised in the early 1990s. Canadians Conrad Black and 

Izzy Asper bought into John Fairfax and the Ten Network respectively. As noted 

above, Black was later allowed by the government to increase his stake to 25 per cent. 

A Senate Select Committee investigating these actions found that the Australian 

Prime Minister, Paul Keating, ‘attempted to exert pressure at Fairfax for favourable 

election coverage by making a linkage between ‘balance’ in election coverage and an 

increased ownership limit for Mr Black’. It rejected the Prime Minister’s assertion 

that ‘he took into account national interest considerations when deciding on the 

ownership of Fairfax’, and argued: 

 

as the nation moves with the rest of the world into new forms of media and greater 

convergence of technology and ownership the committee has grave concerns about any 

government which seeks to protect its citizens’ interests with nothing more binding 

than a private conversation.27 

 

Magazines 

The major magazine publishing company in the country is Publishing and 

Broadcasting Ltd (PBL), controlled by the Packers. Of the top 30 magazines by 

circulation for the half-year to December 2001, PBL’s magazine arm Australian 

Consolidated Press published 14 and had a 50 per cent profit share interest in a 15th. 

Pacific Publications, a joint venture established in 2001 by the Seven Network and 

PMP Ltd published 6 titles in the top 30. Magazines published in Australia include 

                                                 
26  P Chadwick, ‘The Press’, in ‘Forum: Foreign Ownership of Media’ (Spring 1990) 10:3 
Communications Law Bulletin 5–6. 
27 Percentage Players, above n 11, 130–7. 



Given, ‘Foreign Ownership of Media and Telecommunications: An Australian Story’ 

Australian versions of overseas titles: Readers Digest (no 3) and two titles published 

by Time Inc (US), Who Weekly (13) and Time (24).28  

 

Book publishing 

Book publishing in Australia is dominated by foreign companies. Headed by Pearson 

(UK), which earned A$175 million in revenue in 1999 (the latest year for which 

consolidated figures are available), [259] Thomson (Canada, $115 million), Reed 

Elsevier (UK and Netherlands, $90 million), Harper Collins (US/Australia, $89 

million), and Readers Digest (USA, $88 million), 15 of top 20 publishers were 

foreign. The largest Australian publisher was Lonely Planet ($50 million).29 

 

Radio 

Foreign involvement has increased sharply since specific restrictions in this sector 

were abolished a decade ago. The main overseas operators now are DMG (UK) and 

the partners in the Australian Radio Network, Clear Channel (US) and APN News and 

Media (controlled by the Ireland based Independent News and Media PLC, which 

publishes The Independent in the UK). ARN also has a one third interest in the market 

leader in New Zealand, The Radio Network, which operates 55 stations. 

 

Major radio controllers’ licences and population reach 2001 

Controlling 
group 

No of capital 
city licences 

No of regional 
centre and 
country 
licences 

Total pop 
reach  
(millions of 
people) 

Total pop 
reach  
(per cent of 
Australian 
population) 

DMG Radio 
Australia 

4 
+ 1 joint 
venture 

57 11.0 61.3 

Austereo Group 10 2 
+ 2 joint 
ventures 

10.8 60.6 

Southern Cross 
Broadcasting 

6 - 9.3 51.9 

Australian 
Radio Network 
APN News and 
Media/O’Reilly 

7 
+ 1 joint 
venture 

1 
+ 2 joint 
ventures 

9.0 50.5 

                                                 
28 (April 2002) 164 Communications Update Media Ownership Issue Table 14. 
29 (February 2000) 162 Communications Update Media Ownership Issue 28. 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 253 

 

and Clear 
Channel 
Broadcast 
Operations 

1 29 4.8 27.0 

Source: Communications Update Media Ownership Issue, no 164, April 2002, Table 

6. 

 

TV 

Of the five free-to-air networks, the top two are Australian controlled (Nine and 

Seven) and two of the others are public service broadcasters (the ABC and SBS). 

Canada’s CanWest Global Communications holds a majority economic interest in, but 

formally does not control, the third rating commercial TV network (Ten). This interest 

was acquired in rescuing the network from receivership in 1992. The network was 

bought by a company in which CanWest held one share less than 15 per cent of the 

ordinary shares. This company issued subordinated debentures and convertible 

debentures, all of which were held by CanWest. These instruments did not fall within 

the definition of ‘company interests’ in the Broadcasting Services Act. CanWest was, 

in law, a lender, not an investor, although it earned a return on the debt which 

reflected the actual earnings of the company, not a fixed rate of interest. 30  The 

Australian Broadcasting Authority (ABA) found that later transactions altered this 

position, so that CanWest was in a position to exercise control of the licences.31 The 

position was subsequently rectified and CanWest continues to hold its substantial 

economic interest.32 

 

[260] Common carriers 

Telecommunications 

The former government monopoly Telstra, now 50.1 per cent government owned, is 

still by far the largest player in the market after a decade of facilities based 

competition. It has the largest market share in all the main consumer markets: fixed 

line, long distance and international, mobile and Internet access. The next four players 

are all foreign controlled: Singtel (which acquired Optus in 2001 and is controlled by 

                                                 
30 Australian Broadcasting Authority, Investigation into Control: CanWest Global Communications 
Corporation/The Ten Group Ltd (November 1995). 
31 Australian Broadcasting Authority, Investigation into Control: CanWest Global Communications 
Corporation/The Ten Group Ltd, Second Investigation (April 1997). 



Given, ‘Foreign Ownership of Media and Telecommunications: An Australian Story’ 

the Singapore government), Telecom NZ (which acquired AAPT), Vodafone (a 

mobile-only operator) and Hutchison Telecommunications (Australia) Ltd, controlled 

by the Hong Kong based Hutchison Whampoa Ltd. 

 

Pay TV  

The market leader, Foxtel, is controlled by Telstra (50 per cent), PBL (25 per cent) 

and News Corporation (25 per cent). It serves metropolitan areas by cable and satellite 

and had more than 50 per cent of the country’s 1.4 million pay TV subscribers in mid-

2001. The other two operators are both foreign controlled: Austar, which serves 

country areas mainly by satellite, is controlled by the Denver based UnitedGlobalCom 

and Optus Television, which serves parts of the three largest cities by cable, is 

operated by Singtel.33 There is also extensive foreign involvement in the ownership of 

companies providing pay TV channels to these operators. US film studios have stakes 

in movie channels and News/Murdoch companies have stakes in news and sports 

channels. A number of channels are wholly or primarily based on overseas channels, 

for example CNN International, CNBC Asia, Fox News, Bloomberg Television, BBC 

World, National Geographic, ESPN. 

 

Satellite 

Since the sale of the publicly owned AUSSAT domestic satellite system to Optus as 

part of the establishment of the second carrier in the early 1990s, the major private 

satellite systems with Australian footprints (Optus and PanAmSat’s PAS 2 and PAS 

8) have been controlled by non-Australians.34 

 

Other areas 

Foreign media and communications companies are involved in other sectors as well. 

Major examples include music, cinema exhibition and distribution, and the internet 

ventures NineMSN (Microsoft and PBL) and AOL 7 (AOL Time Warner and the 

Seven Network). In film and TV production, the value of foreign features and TV 

dramas shot in Australia exceeded the value of local production in 2000/01 and 

                                                                                                                                            
32 Australian Broadcasting Authority, Investigation into Control: CanWest Global Communications 
Corporation/The Ten Group Ltd, Third Investigation (October 1998). 
33  Australian Communications Authority, ‘Australian Pay TV in 2000/01’, Ch 14 in 
Telecommunications Performance Report 2000/01 (2001) 215. 
34 Australian Information Economy Advisory Council, National Bandwidth Inquiry (2002) 70–1. 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 253 

 

foreign investors provided nearly a quarter of the finance for local projects.35 Fox 

Studios in Sydney and the Warner Roadshow studios on the Gold Coast are operated 

by News Corporation and Warner Brothers/Village Roadshow respectively. 

 

The history of foreign participation and its control 

Australia has a long history both of foreign participation in its media and 

communications industries and of legislative limits to that participation, particularly 

in electronic media. 

 

The first ship-to-shore wireless transmissions were conducted in 1901 by the publicly 

controlled Post Office, but the first ‘overseas’ wireless transmissions were conducted 

using equipment supplied by Marconi’s UK based company. 36  Private wireless 

installations were resumed by the Navy during World [261] War I and when radio 

broadcasting began in the 1920s, regulations under the Wireless Telegraphy Act 

prevented wireless transmission licences being granted to ‘non-British subjects’ or to 

anyone whose father was a non-British subject at the time of their birth, or whose 

father had been at any time a citizen of one of Australia’s WWI enemies.37 

 

When broadcasting received its own legislation separate from the regulation of 

wireless telegraphy in 1942, the policy about foreign or enemy control of licences 

disappeared, although it remained in the Wireless Telegraphy Act for ‘aliens’. In 

1951, when a company controlled by two Labour-leaning English newspapers, the 

Daily Mirror and the Sunday Pictorial, moved to take control of the Macquarie 

Network, the Liberal-Country Party controlled Houses of Parliament resolved that it 

was undesirable for non-Australians, and not just non-British subjects, to have any 

substantial measure of direct or indirect ownership or control over Australian 

commercial broadcasting. Perversely, the parties of free enterprise and the Empire, the 

Liberals and the Country Party, supported the resolution, denying that it was aimed at 

the political colour of the particular foreign investors. Labor, which at the time 

favoured Australian government control of all broadcasting, opposed the resolution — 

                                                 
35 Australian Film Commission, National Survey of Feature Film and TV Drama Production 2000/01 
(2001). 
36 Information drawn from the commemorative plaques at the two sites in Queenscliff and Point 
Lonsdale, Victoria, Australia (visited 12 January 2002). 
37 Wireless Telegraphy Regulations, Statutory Rules No 97 of 1923, reg 4(2). 



Given, ‘Foreign Ownership of Media and Telecommunications: An Australian Story’ 

a much more welcoming reception than the one the Mirror’s later owner, Robert 

Maxwell, would get from Paul Keating. Prime Minister Menzies argued that the real 

question in 1951 was: 

 

whether the Government should permit or even encourage a state of affairs in which the 

most intimate form of propaganda known to modern science that is being conducted in 

this country, one that is going into every home and is reaching every man, woman and 

child in this country, should be in the hands of people who do not belong to this 

country.38 

 

The Labor Member for Parkes had ‘never known the Liberal Party to be worried 

about where capital came from’. The only reason the members opposite were 

‘squealing’ was that ‘their own racket is being spoiled by the intrusion of newer, and 

indeed fairer, interests’.39 

 

The rhetoric used in the debate was strong, but a subsequent restructuring of the 

proposed transaction was approved, whereby the maximum shareholding of the UK 

controlled company in any Australian radio station was 44.7 per cent. This approval 

was subsequently treated by the broadcasting regulator, the Australian Broadcasting 

Control Board, as a precedent allowing foreign shareholding in the companies to be 

granted commercial television licences serving Sydney or Melbourne.40 It imposed 

limits of 15 per cent for individual foreign owners and 20 per cent for all foreign 

owners. These were subsequently incorporated into legislation41 and have remained in 

place ever since. The same limits were applied to commercial radio in 1969 but were 

removed in 1992.42 

 

Although the percentage thresholds have not changed, a number of changes have been 

made to the idea of what Australians and non-Australians are. First, ‘Australians’ 

meant Australian residents under the 1956 legislation. In 1981, this was changed to 

                                                 
38 Australia, House of Representatives, Debates (28 November 1951) 2926. 
39 Ibid 2935–6. 
40 See Chapter 7, Department of Communications Forward Development Unit, Ownership and Control 
of Commercial Television: Future Policy Directions (1986). 
41 Broadcasting and Television Act 1956 s 40 inserting a new s 53B. 
42 Broadcasting and Television Act (No 2) 1969 inserting a new s 90G; Broadcasting Services Act 
1992. 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 253 

 

Australian citizens, 43  when Rupert Murdoch wanted to move to New York (or 

acknowledge the move he had actually made some years before) while retaining 

control of his Australian television stations. Later, Murdoch took out US citizenship 

as well. Under Australian law, this meant he lost his Australian citizenship and, it was 

assumed, the ability to control [262] Australian TV stations. However, he reorganised 

his companies in an attempt to hold on to the Ten Network stations. He was still 

engaged in legal battles on this issue when changes to the media ownership rules were 

announced in 1986 and the stations were sold. The longstanding section of the 

Australian Citizenship Act 1948 under which Australians lost their Australian 

citizenship if they acquired the citizenship of another country was repealed in 2002.44 

 

Second, in addition to the question of what makes a person foreign, a key issue has 

always been what makes a corporate shareholder foreign. Broadcasting law has 

adopted different measures from those applying under general corporations and 

foreign investment law. The policy concern has been that the simple application of the 

general law’s assumptions about the relationship between shareholdings and control 

could be exploited through artificial corporate chains enabling ownership and/or 

control of broadcasting enterprises without formally breaching the foreign 

ownership/control rules. However, even the specific rules applying in broadcasting 

have not operated to limit foreign participation as strictly as the 15/20 per cent 

numerical limits imply. One commentator argued in 1990 that ‘the restrictions on 

foreign ownership and control have never been as strict as they are popularly 

presented, and this fact has been well known to the bureaucracy and to government of 

both persuasions’.45 The three-pronged mechanism in the current legislation, which 

limits ‘company interests’ (including shareholdings) and directorships and prohibits 

control, still allows substantial foreign financial participation in broadcasting 

enterprises, as discussed in relation to CanWest and the Ten Network above. 

 

                                                 
43 Broadcasting and Television Amendment Act 1981, inserting a new s 90G into the Broadcasting and 
Television Act 1942. 
44 Australian Citizenship Legislation Amendment Act 2002. The Minister argued that ‘This change will 
allow the growing number of internationally mobile Australians to take advantage of opportunities 
overseas, while maintaining their links with Australia and bringing back to the Australian community 
their valuable expertise and knowledge: Second Reading Speech, House of Representatives Debates 
(13 February 2002) 52. 



Given, ‘Foreign Ownership of Media and Telecommunications: An Australian Story’ 

In telecommunications, the federal government ran a public monopoly from 1901 but 

there was extensive foreign involvement in wireless and undersea cables. Marconi and 

Telefunken merged their Australian operations early in 1913 into a new company 

called the Amalgamated Wireless Company of Australasia Limited (AWA) in which 

the federal government, in the 1920s, took at bare majority stake. AWA was a major 

player in early Australian radio broadcasting. Its international wireless facilities were 

fully nationalised by a Labor government in 1946. The newly created public authority, 

the Overseas Telecommunications Commission,46 held a monopoly over Australia’s 

international telecommunications services until it was merged with the domestic 

monopoly, Telecom, as part of the introduction of facilities based telecommunications 

competition in the early 1990s. 

 

At the time, the level of foreign ownership in any new telecommunications carrier 

was a sensitive political issue. It was argued that no Australian company alone had 

sufficient cash or know-how to build a second telecommunications network, 

especially a mobile telephone network, and ‘the foreign telcos are not about to 

exchange their technology, expertise and cash we need from them for a role as a 

minor player in the brave new world of Australian telecommunications’.47 The Labor 

Party, with close links to the powerful telecommunications unions, was persuaded to 

accept a new competitor in the basic network to the former government monopoly, 

but demanded a strong Australian participant in the second carrier ownership 

consortium, guaranteeing or leading to majority Australian ownership. The Australian 

transport company Mayne Nickless and local financial institutions joined Bell South 

and Cable & Wireless in forming Optus Communications, which won the second 

carrier licence. However, aspirations for Australian ownership fell away, with C&W 

buying out Bell South, Mayne Nickless selling [263] out in a float of the company and 

then Singtel buying out C&W.48 The initial requirement for Vodafone, which won the 

                                                                                                                                            
45 L Grey, ‘Foreign ownership of broadcasting: will the real limitation please stand up?’ (Autumn 
1990) 10:1 Communications Law Bulletin 3–5. 
46 A Moyal, Clear Across Australia: a history of telecommunications (1984) 180–3. 
47  P Waters, ‘Telecommunications’, in ‘Forum: Foreign Ownership of Media’ (1990) 10:3 
Communications Law Bulletin 6–7. 
48 Singtel’s acquisition, approved by the federal Treasurer under foreign investment law, required some 
deft shifts in rhetoric from a government which had argued strenuously, in part-privatising Telstra, that 
government control of telecommunications companies was an anachronism. 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 253 

 

third mobile licence, to have at least 50 per cent Australian ownership by 2003, was 

also subsequently relaxed.49 

 

Despite this more relaxed view about foreign ownership of new entrants, the 

government stressed the importance of domestic ownership of the incumbent Telstra 

when it was part-privatised in two tranches in 1997 and 1999. The Minister chose the 

same words to explain the tight limits on foreign shareholdings and other 

requirements about domestic focus in both the 1996 and 1998 legislation: 

 

Telstra has a vital continuing strategic role in the national economy. Australia’s long 

term national interest therefore demands that it not simply be sold off to the highest 

bidder but that it remains an Australian owned and Australian controlled 

Corporation.50 

 

The rules for pay TV, passed in 1993, were more liberal than those for free-to-air TV. 

They imposed foreign shareholding limits on licensee companies, but no limits on 

directorships or foreign control. The result was a much higher level of foreign 

participation in pay TV than in commercial free-to-air TV. 

 

The proposed changes 

The Broadcasting Services Amendment (Media Ownership) Bill 2002 would repeal 

all the provisions of the Broadcasting Services Act restricting foreign participation in 

commercial TV and subscription TV (ss 57, 58 and 109 and associated machinery 

provisions). The Second Reading Speech argued that these changes would ‘improve 

access to capital, increase the pool of potential media owners and act as a safeguard in 

media concentration’.51 Labor Party Senators on the Senate Committee which held an 

                                                 
49  J Given and H Raiche, ‘The Policy Context’, Chapter 1 in Australian Telecommunications 
Regulation: the Communications Law Centre Guide (2001) 8. 
50 Warwick Smith, Second Reading Speech on the Telstra (Dilution of Public Ownership) Bill 1996, 
House of Representatives Hansard (2 May 1996) 296; Senator Jocelyn Newman (Minister for Family 
and Community Services and Minister Assisting the Prime Minister for the Status of Women), Second 
Reading Speech on the Telstra (Transition to Full Private Ownership) Bill 1998, Senate Hansard (13 
May 1998) 2747–8. 
51  P McGauran, (Minister for Science) Second Reading Speech on the Broadcasting Services 
Amendment (Media Ownership) Bill 2002, House of Representatives Hansard (21 March 2002) 1925. 



Given, ‘Foreign Ownership of Media and Telecommunications: An Australian Story’ 

inquiry into the legislation, reporting on 18 June 2002, supported the repeal of the 

foreign ownership restrictions. The Democrat representative opposed the change.52 

 

The debate 

There are three broad ongoing arguments for the removal or liberalisation of foreign 

media ownership laws. 

 

First, the current rules don’t work in an operational sense — to stop restrict foreign 

ownership/control of the specific media and communications assets to which they are 

targeted. 

 

Second, the current rules don’t work more broadly — to maintain a substantial 

Australian presence in the media and communications business and the production 

and distribution of media content to Australians. 

 

[264] Third, the policy goals are no longer relevant, or the achievement of other, more 

important goals is being undermined by the current rules. 

 

The debate about foreign ownership rules in Australia is closely tied to the debate 

about cross media ownership rules which currently prevent anyone acquiring a 

substantial interest in more than one of the major commercial media forms in an area 

— commercial TV, commercial radio and daily newspapers. These rules would also 

be repealed by the passage of the Broadcasting Services Amendment (Media 

Ownership) Bill 2002. Principally, the issues are linked by arguing that liberalisation 

of the foreign ownership rules will enable a wider range of players to compete for the 

opportunities presented by any liberalisation of the cross media rules. Without 

liberalisation of the foreign ownership rules, liberalisation of the cross media rules 

would be likely to lead only to consolidation of ownership among existing Australian 

media players. 

 

                                                 
52 Senate Environment, Communications, Information Technology and the Arts Legislation Committee, 
Report on the Broadcasting Services Amendment (Media Ownership) Bill 2002 (June 2002): 
<http://www.aph.gov.au/senate/committee/ecita_ctte/media_ownership/report/media_ownership.pdf>. 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 253 

 

These arguments are apparent in the submissions put to the Productivity Commission 

in 1999 by key overseas media players with Australian interests.53 CanWest criticised 

Australia’s foreign ownership rules for being more stringent than in comparable 

countries, and the principle that Australians must have effective control of the more 

influential broadcasting services as ‘outdated and unnecessary’. It cited a range of 

benefits from foreign investment in media, stating it: 

• promotes diversity of ownership; 

• provides much-needed capital for a sector where growth is large scale and capital 

intensive; 

• offers new technology and expertise to local industry; and 

• brings international opportunities for the local companies involved and for local 

performers, writers, producers and broadcasters. 

 

It argued that foreign investment did not threaten cultural values: 

 

As a guest in another country, foreign investors pay particular attention to local cultural 

sensitivities, only too well aware they will be more scrutinized than local investors if 

there is a concern about content or views expressed. The reality is that foreigners have 

less reason to interfere in local domestic affairs, because they are less likely to have a 

substantial range of other investments which could lead to the risk of conflicts of 

interest. In addition, content is chosen on the basis of audience interest and regulatory 

requirements, neither of which have anything to do with a foreign investor’s own 

programming interests.54 

 

It also argued that the ‘significant objectives’ of Australian programming were 

protected through clearly mandated and monitored content requirements, which it 

supported: 

 

CanWest supports the retention and enforcement of rules governing the production and 

airing of domestically produced programming on television. In fact, CanWest has an 

operating philosophy which supports the independent production community rather 

                                                 
53 CanWest Pacific Communications (Asia Pacific subsidiary of CanWest Global Communications 
Corp) submission to Productivity Commission inquiry into broadcasting, 1999: <http://www.pc.gov.au/ 
inquiry/broadcst/subs/sub043.pdf>. 
54 Ibid. 



Given, ‘Foreign Ownership of Media and Telecommunications: An Australian Story’ 

than its own in-house production facility. The existence of content requirements, 

combined with the diversity of ownership made possible through increased foreign 

investment, will ensure achievement of the government’s media objectives.55 

 

In its submission to the same review, US-controlled pay TV operator Austar argued 

‘that the foreign ownership restrictions … increase media concentration at the 

expense of diversity of voice and are outmoded in the age of global communications. 

These restrictions should be removed immediately and need not be dependent on any 

other reforms.’ It said the investment by Austar’s parent company, United Global 

Communications, was: 

 

[265] an excellent example of the benefits that the removal of foreign ownership 

restrictions would bring. United’s support of Austar has allowed Austar to have the 

benefit of foreign experience in the building of its pay TV business. It also allowed 

Austar to be independent of the existing interests that dominate Australia’s media and 

communications industries. United’s support has also allowed Austar to focus on rural 

and regional Australia, providing multi-channel pay television and broadband internet 

services to consumers generally neglected by traditional media interests. 

 

The benefits brought about by removing foreign ownership restrictions are not merely 

financial, although foreign investment and control is crucial to introduce diversity into 

Australia’s concentrated media industry. United has also provided invaluable technical 

and operational support and experience in establishing a business which was new to 

Australia, namely satellite, MMDS and cable pay television.56 

 

Do the current rules work operationally? 

One of the main criticisms of the existing policy is that, as discussed above, it has 

failed to prevent substantial foreign involvement even in the sectors it targets. This 

results particularly from the decisions taken to approve News Limited’s acquisition of 

the Herald and Weekly Times and to accept CanWest’s level of involvement in the 

Ten Network. 

 

                                                 
55 Ibid. 
56  Austar submission to Productivity Commission Inquiry into Broadcasting, 1999: 
<http://www.pc.gov.au/inquiry/broadcst/subs/subdr209.pdf>. 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 253 

 

Do the current rules work to achieve their broader objects? 

However, the rules have not been completely ineffective. They have worked to 

prevent further foreign acquisitions of major newspaper titles, to prevent CanWest 

increasing its level of involvement in the Ten Network and to preserve 

overwhelmingly local ownership of Telstra. The next question is whether this 

represents success in achieving some broader policy objects. 

 

There is no single, broad statement of overall policy about foreign ownership of 

media and communications enterprises. The nearest thing is a provision in the 

Broadcasting Services Act, which states that one of the objects of the legislation is ‘to 

ensure Australians have effective control of the more influential broadcasting 

services’ (s 3(d)). The detailed provisions of the legislation, however, apply only to 

commercial television broadcasters. 

 

The Packers’ PBL, a supporter of foreign ownership rules in the mid-1990s, changed 

its position in the late 1990s, arguing that the rules ‘are not achieving their purpose. 

They apply unevenly and capriciously and foreign participation in Australian media is 

a reality’. Not only do foreign companies own substantial enterprises in many sectors, 

but consumers have easy access to foreign sources of information and entertainment 

through the Internet and pay TV. ‘This means that the … rules are not effective to 

prevent foreigners from exercising influence on the Australian populace’.57 

 

But ‘preventing foreigners from exercising influence on the Australian populace’ has 

never been the stated policy. Magazines, books, music recording and movie 

production, distribution and exhibition have never been subject to foreign ownership 

restrictions. Nor has the policy about broadcasting, since the introduction of television 

at least, been to prevent a substantial level of foreign investment in individual 

broadcasting enterprises. 

 

If one attempts to construct a statement of existing policy on the basis of its results, 

one might propose: 

                                                 
57  Edited extract of PBL submission to the Productivity Commission Inquiry into Broadcasting 
Legislation, (1999) 18:2 Communications Law Bulletin 10. 



Given, ‘Foreign Ownership of Media and Telecommunications: An Australian Story’ 

• to ensure Australian control of the most influential media and communications 

enterprises and a substantial Australian presence in the other major media and 

communications sectors, 

• while permitting: 

— substantial foreign investment, so as to bring capital, expertise, diversity and 

competition to the [266] Australian media and communications industry; and 

— foreign control of other media and communications enterprises. 

 

If this is the policy, it is actually working quite well. Australian control of the most 

powerful media and communications enterprises is ensured through majority 

government shareholding and limits on foreign private shareholding in Telstra and the 

prohibition about foreign control of free-to-air TV networks. A substantial Australian 

presence in the other most influential media and communications sectors — 

newspapers and radio — is provided, first, through the guidelines on newspaper 

investment, which has helped to achieve the currently fairly open share register at 

John Fairfax, publisher of the daily broadsheet newspapers in the two largest cities 

and the influential financial daily the Australian Financial Review. Secondly, the 

publicly funded ABC operates multiple networks Local Radio, Radio National, News 

Radio, ABC Classic FM and youth-oriented JJJ, which together have the widest reach 

of any radio network. The substantial Australian presence in established media is also 

migrating into emerging media forms, since the most popular media websites are 

proving to be those established by existing media organisations, either alone (like the 

ABC) or in partnership (like NineMSN). 

 

This is not simply an empty vision. The next question becomes whether this revised 

vision an appropriate one. 

 

Are the policy goals still relevant? 

Three central, related arguments have been made for restricting foreign ownership and 

control of major media and communications assets. 

 

The ‘directed coverage’ argument: foreign owners may be vulnerable to conflicts of 

loyalties, potentially placing their loyalty to foreign states above any loyalty to the 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 253 

 

best interests of countries in which they operate media businesses; or their loyalty to 

their own financial interests above the ‘information’ interests of media audiences in 

other countries in which they operate media businesses; 

 

The ‘media sovereignty’ argument: domestic owners are better than foreign owners at 

running media enterprises which serve the information, education and entertainment 

needs of domestic audiences. 

 

The ‘industry and employment’ argument: domestic owners are better than foreign 

owners at running media enterprises which employ and develop Australians and 

Australian resources, so maximising their economic and social contribution. 

 

All three have been attacked. In addition, it is argued that, far from compromising 

Australia’s national interests, foreign ownership of media and communications assets 

actually brings domestic benefits. First, it brings capital, expertise, the possibility of a 

greater competition and diversity of media players, and media owners with less 

interest in intervening in domestic politics than local moguls. Second, it is argued that 

the existence of specific foreign ownership restrictions compromises Australia’s 

position in international trade negotiations, where the country generally supports free 

trade and investment flows. Third, even if the central arguments in favour of foreign 

ownership restrictions are valid, it is suggested that there are better ways of achieving 

the policy goals than foreign ownership restrictions. These include public 

broadcasting, content quotas and subsidies. 

 

Directed coverage 

The ‘directed coverage’ argument finds its roots in national security concerns about 

enemy control of wireless installations during World War I, but it has found 

continuing expressions. Even the US restricts foreign ownership of television and 

radio broadcast facilities, and has argued, in the context of international trade 

negotiations (where it generally opposes government measures restricting the free 



Given, ‘Foreign Ownership of Media and Telecommunications: An Australian Story’ 

flow of capital, goods and services in the audiovisual sector), that these restrictions 

‘may need to be preserved for reasons of national security’.58 

 

[267] In 2001, security issues were a significant element in the Australian Treasurer’s 

consideration of the takeover of Australia’s second telecommunications carrier Optus 

Communications by Singtel. Executive Chairman of Australia’s Seven Network, 

Kerry Stokes, made submissions arguing that the particular relationship between 

Singtel and the Singapore Government meant it would be contrary to Australia’s 

national interest for Singtel to control Optus, and hence the domestic satellite system 

used extensively for Australia’s defence communications. Stokes said he was not 

opposed to foreign business investment: ‘What I am against is foreign power 

investment’. 59  The Treasurer eventually raised no objections to the acquisition, 

subject to three conditions designed to protect Australia’s security interests and 

imposed at the request, and with the approval, of the Australian Department of 

Defence and the Australian Security Intelligence Organisation (ASIO). Singtel and 

Optus also gave undertakings requested by the US Department of State. 60  The 

government announced this decision on 22 August 2001, shortly before the September 

11 terrorist attacks in the US so dramatically raised the profile of national security 

issues. 

 

In the country of Rupert Murdoch’s birth, it is difficult to sustain a serious argument 

that media coverage is not influenced by the interests of media owners. Examples 

include the Murdoch papers’ role in the fall of the Whitlam Government in Australia 

in 1975 and the dropping of the BBC World Service from Star TV’s satellite TV 

service in 1994 in the face of criticism from the Chinese government. Of the latter 

decision, Murdoch said later: ‘The BBC was driving them nuts … We’re not proud of 

                                                 
58 ‘Audio-Visual Services’, paper presented by the United States to the Working Group on Audio-
Visual Services, General Agreement on Tariffs and Trade, Meeting held 27–8 August 1990, Geneva. 
59 Some argued that Stokes had a substantial commercial interest at stake in the future ownership of 
Optus: M Baker (Asia Editor), ‘The last refuge of our corporations’, The Australian Financial Review, 
14 August 2001, 13. 
60  Hon Peter Costello MP (Treasurer of Australia) ‘Singapore Telecommunications Limited — 
Application for Foreign Investment Approval to Acquire Cable & Wireless Optus Limited’, Media 
Release No 060 (22 August 2001). The conditions were that Singtel and Optus adhere to the terms of 
Deeds of Agreement signed with the Commonwealth Department of Defence and with the 
Commonwealth of Australia and Agencies and that Singtel and its relevant subsidiaries provide 
confirmation that an export licence by the Office of Defense Trade Controls, US Department of State, 
is not required for the A3, B1, B3 and C1 satellites, ground support equipment and technical data. 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 253 

 

that decision. It was the only way … The truth is — and we Americans don’t like to 

admit it — that authoritarian countries can work … The best thing you can do in 

China is engage the Chinese and wait.’61 Robert Maxwell tried to calm fears about 

directed coverage if he acquired the Melbourne Age newspaper: ‘I, as a foreigner, 

can’t acquire newspapers in Australia and use them as a megaphone to tell Australians 

what to do. That must be left to the natives to tell them, not to foreigners. I don’t 

interfere editorially anywhere except where I vote’.62 

 

Owners do direct coverage, or omit coverage, or employ people who they are 

confident will direct or omit coverage in certain ways. The real question is whether 

the directions foreign owners point their coverage are any more or less likely to 

coincide with Australia’s national interests — whatever they might be on particular 

issues — than the directions domestic owners head. The answer is especially 

complicated when owners like Rupert Murdoch transform themselves from domestic 

to foreign while still, sometimes, calling Australia home. Former academic, now 

competition regulator, Ross Jones argued in 1990 that Australian TV networks all 

used news feeds from international networks like CNN, the BBC and the US networks 

without ‘any current concern that such sources are biased’.63 

 

In the context of the Singtel/Optus takeover, the Australian Financial Review’s Asia 

Editor suggested that directed use of the particular communications facilities under 

review was inevitable, but that the possibility of such use having any significant 

detrimental impact on Australia was fanciful. Everyone spies on everyone else for 

reasons of legitimate self-interest, he said. ‘A more arresting story would have been 

that Singapore was not spying on Australia … The fact that a foreign government, 

authoritarian or otherwise, is a large stakeholder … is irrelevant’. However, he 

thought ‘the broader implication that [268] Singapore represents some kind of 

strategic threat to Australia is absurd’.64  One wonders if national security issues 

                                                 
61 See Ch 6 in G Munster, Rupert Murdoch: A Paper Prince (1985) 95–114; N Chenoweth, Virtual 
Murdoch: Reality Wars on the Information Highway (2001) 280. 
62 Australian Financial Review, 20 July 1990, quoted in Chadwick, above n 26. 
63 R Jones, ‘Foreign ownership limits on Australia’s electronic media’ (1991) 11:1 Communications 
Law Bulletin 27. 
64 Baker, above n 59. 



Given, ‘Foreign Ownership of Media and Telecommunications: An Australian Story’ 

would be treated quite so dismissively, and the disinterested perspectives of overseas 

news organisations assumed quite so comfortably, after September 11 2001. 

 

Media sovereignty 

The media sovereignty argument was well expressed by Paul Chadwick in 1990: 

 

It is vital to preserve local control of, and accountability for, the news and opinion 

which provide the basis of Australians’ view of themselves, the world around them and 

their place in it. As Australia increasingly attempts to engage that world, local control 

of the media becomes still more important. The deregulation of the financial system, of 

which the increased inflow of foreign capital is one spectacular feature, has made the 

economy more vulnerable. The need to adapt is obvious, but that imperative must be 

explained by Australians to Australians to be achieved.65 

 

Chadwick felt it was important, and that foreign ownership restrictions helped in 

ensuring, that Australian TV stations and newspapers didn’t become, to an even 

greater extent than at present, ‘merely extra outlets for drama made in Los Angeles’ 

and ‘passive carriers of articles researched and written in, say London, for British 

readers’. 

 

By contrast, Ross Jones argued in 1990 that the claim that ‘if foreigners control 

Australian television they will broadcast foreign programs and put Australia’s cultural 

identity in jeopardy’ suggests that ‘Australians’ sense of their “Australianness” is so 

weak that it requires continuous reinforcement from jingoistic Australian television 

programming’. He thought: 

 

The idea that foreign owners of Australian television stations would fill their schedules 

with cheap foreign entertainment or biased news and current affairs programming is 

implausible in an industry that is highly responsive to consumer tastes and totally 

dependent on such tastes for its revenue.66 

 

He also argued it was contradictory to ban foreign control of commercial TV stations 

while also providing government funding to the SBS, a multicultural public 

                                                 
65 Chadwick, above n 26. 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 253 

 

broadcaster which provides a wide range of foreign programming and shows less 

Australian programs than other networks. 

 

Industry and employment 

This argument has tended to be overshadowed by the directed coverage and media 

sovereignty arguments when considering foreign ownership and control of media and 

communications enterprises. It was implied, though not articulated in any detail, when 

the government used as its rationale for ‘Keeping Telstra Australian’ the 

organisation’s ‘vital continuing strategic role in the national economy’. ‘There can be 

no doubt that Telstra will remain another “Big Australian”’, said the Minister when 

introducing the legislation which enabled the first tranche of shares to be sold.67 The 

industry and employment argument has probably also been used sparingly because the 

evidence of the employment practices of Australian and overseas controlled 

enterprises in Australia is very mixed: foreign firms employ plenty of Australians, and 

Australian firms hire plenty of overseas talent. For example, like so many other major 

Australian companies in the 1990s, Telstra chose an overseas CEO, American telco 

executive Frank Blount, to lead it into its increasingly competitive, privatised 

environment. By contrast, [269] Optus Communications, with its large foreign 

shareholders, chose the Australian Bob Mansfield as its founding CEO. 

 

The most significant recent examples of the government using its powers under the 

FATA to block major foreign investment proposals involved strategic economic and 

political considerations. In April 2001, the Treasurer rejected Shell’s bid to acquire a 

substantial shareholding in Woodside Petroleum. Woodside is the operator of the 

huge North West Shelf mining project, a joint venture in which Shell was already 

involved. It is Australia’s largest developed energy resource. The proposed 

transaction would have resulted in a change in control of the project. The government 

was concerned that the North West Shelf resource might not be fully developed and 

exports not maximised if the project’s operational and marketing activities were no 

longer conducted independently of Shell’s other international activities.68 In August 

                                                                                                                                            
66 Jones, above n 63. 
67 Smith, above n 50. 
68 Hon Peter Costello MP (Treasurer of Australia) ‘Foreign Investment Proposal — Shell Australia 
Investments Limited’s (Shell) Acquisition Of Woodside Petroleum Limited (Woodside)’, Media 
Release No 025 (23 April 2001). 



Given, ‘Foreign Ownership of Media and Telecommunications: An Australian Story’ 

2002, the government refused to accede to QANTAS’s proposal to allow foreign 

equity in the airline to exceed 49 per cent.69 

 

Are the goals or policies inconsistent with other more important goals? 

Benefits of foreign ownership 

Perhaps the most powerful arguments against restricting foreign investment have been 

those which stress the benefits it can bring to media and communications enterprises 

and their audiences and customers. As noted above, the ability of foreign companies 

to bring capital and expertise to new industries, like pay TV, or to undertake major 

investments in existing industries like telecommunications, was a key reason more 

liberal rules about foreign investment were set in these sectors in the early 1990s than 

applied to pay television. It was also, perhaps, the real reason CanWest’s 

controversial investment in the Ten network in the early 1990s was politically 

acceptable — offshore investment to recapitalise a company then in receivership was 

seen as a welcome, rather than a threatening, addition to the local media scene. 

 

In the Productivity Commission’s broadcasting inquiry in 1999–2000, the Seven 

Network argued for an explicit trade-off between increased foreign investment in 

free-to-air television and broadcasters’ commitments to local production, as well as 

more liberal rules about ‘passive’ foreign investment and investments, such as 

superannuation, managed by foreign owned funds for Australian investors. It argued: 

 

[I]n a national market subject to increasing monopoly pressures and in a global market 

that is increasingly inter-linked … capital formation within markets is becoming a key 

to survival. One principal driver towards concentration of ownership in smaller markets 

such as Australia has been lower levels of capital available to make new investments, 

remain strong and resist takeovers.70 

 

It drew on research undertaken by the Communications Law Centre about the 

relationship between foreign ownership and local production, although that research 

                                                 
69 See ‘Summary of Australia’s Foreign Investment Policy’, above n 3, [29] and L Tingle, and J Boyle, 
‘Cabinet rejects Qantas plea on foreign shares’, Australian Financial Review, 14 August 2002, 1, 8. 
70  Seven Network, Supplementary Submission to Productivity Commission Inquiry into the 
Broadcasting Services Act 1992 (August 1999) 17–21; see <http://www.pc.gov.au/inquiry/broadcst/ 
subs/sub151.pdf>. 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 253 

 

found no clear relationship between the two. Foreign owners were motivated by a mix 

of commercial, regulatory and political factors. They were ‘sometimes sensitive to 

local political imperatives, such as the desirability of sustaining reasonable levels of 

local programming … but have proved adept at influencing political processes to 

ensure reasonable commercial terms for investments’. Examples included the 

liberalisation of foreign ownership laws in [270] New Zealand after the initial 

collapse of TV3, the reduction of quotas for Canal Plus in France following two years 

of losses after the service commenced in the 1980s, and the light-handed 

administration of European program quotas for BSkyB in the UK. The research 

provided evidence that some media owners have been stronger local programmers in 

their home territories than in foreign territories.71 

 

A second benefit argued to accrue from a more liberal foreign investment regime is 

the possibility it offers for a greater diversity of media players and an increased level 

of competition in the local media business. Greater diversity and competition might 

come either from foreign companies setting up new businesses or buying existing 

media businesses and thus diversifying the current mix of media players. On this 

view, restrictions on foreign ownership are part of a wider problem about the inability 

to establish new businesses in some sectors like broadcasting, where licensing 

arrangements restrict the allocation of new licences.  

 

Versions of this argument have been put with varying degrees of intensity by a wide 

range of individuals and organisations. As the globalisation of media and 

communications enterprises and markets proceeded through the 1990s, many argued, 

like the Productivity Commission in 2000, that limits on foreign investment were 

‘restrict[ing] the options open to Australian media businesses’. Such limits were at 

odds with policies encouraging international competition in other sectors of the 

economy.72 In telecommunications, the Treasurer argued, in raising no objections to 

Singtel’s takeover of Optus, that ‘Singtel’s investment … means that Australia’s 

second largest telephone network will be able to provide strong competition to the 

                                                 
71 Communications Law Centre, Foreign Ownership and Local Programs — An Assessment of Some 
International Broadcasters (June 1999); see <http://www.pc.gov.au/inquiry/broadcst/subs/sub151. 
pdf>. The author was the Director of the Centre at the time of this research and a co-author of the 
paper. 
72 Productivity Commission, Broadcasting, Report 11 (2000) 332–43. 



Given, ‘Foreign Ownership of Media and Telecommunications: An Australian Story’ 

largest network, owned and operated by Telstra. Consumers will benefit from 

competition.’73 

 

From a different perspective, Chadwick argued in 1990 that appropriate (tougher) 

restrictions on concentration would make greater levels of foreign investment less of a 

concern: ‘Nobody’s megaphone would be too loud.’74 By the late 1990s, even the 

union representing Australian journalists, traditionally a supporter of foreign 

ownership restrictions, had ‘reluctantly come to the conclusion that while an 

Australian owned media is preferable … the far more pressing problem in Australia is 

media concentration … [T]here is room to explore liberalisation of foreign ownership 

restrictions if, after careful analysis, it is established that these rules limit diversity’.75 

In arriving at this position, the MEAA was particularly influenced by the possible 

acquisition of John Fairfax by the Packers’ PBL, if cross-media rules were relaxed. 

An experienced overseas newspaper publisher with no existing Australian interests 

was widely seen as a better suitor than the already locally powerful Packer. 

 

This raised a third potential benefit from greater foreign control of Australian media, 

but one which directly contradicted one of the central arguments used to support 

restrictions. Distant, non-Australian owners might be less likely to interfere editorially 

than Australian owners who turned up at the office when you least wanted them. 

Some support for this view came from those who’d experienced the absentee 

landlordism of Conrad Black when he was the largest shareholder at Fairfax for some 

years in the 1990s. 

 

If the argument that a more liberal foreign ownership regime will provide greater 

ownership diversity is to be accepted, it is important to identify the mechanisms by 

which new businesses would actually be established. In particular sectors, this is not 

always entirely clear. In telecommunications, pay TV and online services, there is 

effectively no restriction on the establishment of new businesses by Australians [271] 

or non-Australians already, so there are no special rules to remove. 

                                                 
73 Costello, above n 60. 
74 Chadwick, above n 26. 
75  Media Entertainment and Arts Alliance, Submission to Productivity Commission Review of 
Broadcasting Legislation (June 1999) 13–14; see <http://www.pc.gov.au/inquiry/broadcst/subs/sub119. 
pdf>. 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 253 

 

Telecommunications and pay TV seem more likely to experience exits than entries by 

foreign players in the foreseeable future. In radio, there is no special limit on foreign 

ownership of new or existing enterprises, but there are only a very few more analogue 

FM licences to be allocated and the business is increasingly dominated by multi-

station networks. It is very unlikely that a new foreign player would try to move into 

the Australian market without first acquiring substantial existing radio assets as the 

basis for an expanded business (DMG’s strategy). In the print media, the likelihood of 

new daily newspapers being established in Australia is remote. Only in free-to-air 

television is there a real likelihood of a foreign player without existing Australian 

interests being interested in starting up a new business. 

 

Trade negotiations 

Some have argued that Australia cannot, on the one hand, argue in international 

forums for free trade, particularly in agricultural products and many services sectors, 

while on the other hand maintaining high barriers to foreign investment in media and 

communications and perhaps other industries. 

 

If we have ambitions to flood the world with Fosters and bully our beef into Asian 

markets, and if we want to be seen as a fair player in the region, we can hardly 

complain when others seek to land their planes in our back yard and make a collect 

call on our privatised phone network.76 

 

While some, particularly since the September 11 terrorist attacks, have called for a 

rethink of the shape of the global trade liberalisation agenda, others argue the reverse: 

that defiant economic and cultural isolationism ‘is counterproductive in a world which 

now, more than ever, needs all the unity it can get’.77 

 

The commercial radio industry provides a different perspective on this issue. Austereo 

has noted that Australia ‘missed an opportunity to seek reciprocal arrangements with 

other countries’ when it removed its special restrictions on foreign ownership in this 

sector in 1992. Foreign ownership restrictions in other territories continue to restrict 

                                                 
76 Baker, above n 59. 
77 T Magarey, ‘Cultural parochialism and free trade’ (2001) 20:4 Communications Law Bulletin 15. 



Given, ‘Foreign Ownership of Media and Telecommunications: An Australian Story’ 

its ability to expand internationally to joint ventures, but Australia has limited 

leverage to argue for their removal.78 

 

Can the goals be achieved through other means? 

Many commentators have argued that the media sovereignty goal is already addressed 

by other mechanisms such as public service broadcasting, direct and indirect (through 

tax concessions) funding of local programming and local content quotas for 

commercial broadcasters.79 However, they are not always convinced that these other 

mechanisms are appropriate either, 80  which makes their reliance on them as a 

justification for removing foreign ownership rules less persuasive. 

 

Conclusion 

On balance, the directed coverage, media sovereignty and employment and industry 

arguments seem insufficient to justify restrictions which completely prohibit foreign 

participation in the media and communications industry or in any particular sector of 

it. On the contrary, the problems with the central arguments for restrictions and the 

likelihood of benefits from foreign involvement suggest that a degree of foreign 

involvement is desirable. 

 

However, there is already a substantial degree of foreign involvement in Australian 

media and communications and few obstacles to further participation in most sectors. 

In addition, the mechanisms [272] by which liberalisation of current laws would lead 

to a greater diversity of players in the Australian media and communications market 

are far from clear. The problems with the central arguments do not render them 

entirely specious. 

 

The most appropriate policy response would seem to be: 

• to maximise the use of policy measures other than foreign ownership and control 

restrictions to pursue those aspects of the policy goals which can be sought by 

these alternate means;  

                                                 
78 Austereo Pty Ltd, Submission to Productivity Commission Inquiry into the Broadcasting Services 
Act 1992 (May 1999) see <http://www.pc.gov.au/inquiry/broadcst/subs/sub055.pdf>. 
79 See, eg, Jones, above n 63.  
80 See R Jones, Cut! Protection of Australia’s Film and Television Industries (1991). 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 253 

 

• to ensure that any restrictions on foreign ownership and control of Australian 

media and communications enterprises are carefully tailored to balance: 

— the potential benefits of foreign capital, expertise and other inputs and desire 

for open flow of information, entertainment and ideas; with 

— the benefits accruing from Australian control of a small number of the most 

influential media and communications enterprises (Telstra and the five free-to-

air TV networks) and a substantial Australian presence in the other major 

media and communications sectors (radio, newspapers, pay TV and emerging 

online media); and 

• to extract maximum leverage in international trade negotiations from any 

proposed liberalisation of foreign ownership rules. 

 

The goal should not be ‘All Australian media’. But, contrary to the claims of those 

who criticise the alleged xenophobia of longstanding policies about foreign 

investment in media, it never has been. 

 


